Jerzy Szmit: Lotniska lokalne muszą być powiązane z drogami i koleją

• Bez względu na decyzję rządu w sprawie ewentualnej budowy Centralnego Portu Lotniczego, należy robić wszystko, aby zapewnić dalszy rozwój lotnisk lokalnych - uważa wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
• Wyraził nadzieję, że za 2-3 lata LOT będzie miał więcej krajowych połączeń.
 Jerzy Szmit: Lotniska lokalne muszą być powiązane z drogami i koleją
W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów (fot. pixabay)

"Niezmiernie istotna jest odpowiedź na pytanie, które coraz częściej funkcjonuje w życiu publicznym, w debacie publicznej, a mianowicie, czy w Polsce będzie budowany Centralny Port Lotniczy (CPL). Coraz więcej wypowiedzi jest na ten temat. I z tego co wiem, z dyskusji wewnątrz rządu, ten problem, ten dylemat zasadniczy dla polskich lotnisk regionalnych, będzie niedługo rozstrzygnięty, gdyż on potem będzie budował strategię nie tylko ogólnopolską, ale także strategię poszczególnych portów" - powiedział wiceminister Szmit, który uczestniczył w debacie "Gazety Polskiej" pt. "Wzrost znaczenia portów lotniczych w kontekście rozwoju regionów".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

"Bez względu na to, jaka będzie decyzja odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, musimy zrobić wszystko, żeby cały system lotnisk lokalnych się rozwijał" - powiedział Szmit. Zaznaczył, że decyzja o ewentualnej budowie CPL musi być wypracowana przez cały rząd. "Jest to taka skala przedsięwzięcia, tak ważna dla Polski, że musi to być decyzja rządu, jaki ostatecznie kierunek zostanie przyjęty" - powiedział.

Czytaj też: Centralny Port Lotniczy zagrożeniem dla lotniska Chopina. Co z innymi portami w regionach?

Wiceminister przekazał, że w środę odbyło się spotkanie w ministerstwie infrastruktury z udziałem m.in. wiceminister rozwoju Jadwigi Emilewicz oraz przedstawicieli organizacji lotniczych. "Była to bardzo konkretna rozmowa w kompetentnym gronie. Dyskutowaliśmy na temat obecnej sytuacji w kontekście decyzji odnośnie Centralnego Portu Lotniczego, ale też działań, które muszą być podejmowane i na lotnisku w Modlinie oraz na Lotnisku Chopina, żeby zapewnić przepustowość zanim ewentualnie powstanie lotnisko centralne. A nim ono powstanie to minie kilkanaście lat - jedni mówią 10 lat, inni mówią, że 15 lat. I w tym horyzoncie dzisiaj wyczerpują się możliwości przede wszystkim Lotniska Chopina w Warszawie" - powiedział wiceminister.

Największy port lotniczy w Polsce, czyli Lotnisko Chopina, w ubiegłym roku obsłużyło rekordową liczbę 12,8 mln pasażerów; port w Modlinie także bił rekordy - skorzystało z niego 2,8 mln podróżnych.

"Musimy się dziś zastanowić, co zrobić, żebyśmy nie mieli sytuacji, w której w Warszawie, na Mazowszu będą trudności związane z rozwojem połączeń lotniczych. Musi powstać bliższa współpraca między portem w Modlinie i portem Chopina" - doprecyzował wiceminister.

W trakcie debaty Szmit podkreślał, że lotniska lokalne muszą też być powiązane z drogami i koleją. "Bez współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, koleją, potencjał lotnisk regionalnych nie może być w pełni wykorzystany" - powiedział.

Czytaj też: LOT uruchamia połączenia z pięciu polskich miast bezpośrednio do Tel Awiwu

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do wawka: Masz na myśli Port Lotniczy Radom i E. Kopacz?

B28, 2017-02-24 11:33:27 odpowiedz

Do hania: Powiem więcej. Najlepiej, żeby były połączone samolotami z innymi lotniskami. A CPL to gigantomania (loty do Budapesztu, Smoleńska i Moskwy można organizować z obecnych lotnisk) ...

kermo, 2017-02-24 08:51:26 odpowiedz

Do hania: No nie bardzo odkrycie, bo lotniska lokalne coraz częściej powstają w dziurach, gdzie pies z kulawą nogą nie chce latać, tam gdzie jest fanaberia lokalnych kacyków, a skomunikowanie tego czegoś to już jest później sprawa rządu a nie jakiegos tam burmistrza

wawka, 2017-02-24 08:50:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE