PARTNER PORTALU
  • BGK

Jest porozumienie ws. połączeń kolejowych na Śląsku

  • PAP    17 września 2012 - 15:43
Jest porozumienie ws. połączeń kolejowych na Śląsku

Samorząd woj. śląskiego porozumiał się z władzami ościennych regionów w sprawie lokalnych połączeń kolejowych na styku województw. Pasażerowie nie będą musieli przesiadać się na granicy regionów, nie muszą też martwić się o bilety innego przewoźnika.




Porozumienie między samorządami było konieczne, ponieważ w końcu tego roku całość regionalnych przewozów kolejowych w woj. śląskim przejmie spółka Koleje Śląskie, zastępując na wszystkich liniach Przewozy Regionalne. Problem pojawiłby się jednak na tych lokalnych liniach, gdzie przewoźnik z innego województwa wjeżdża na Śląsk, lub gdzie Koleje Śląskie wjeżdżają do innego regionu.

Czytaj też: Umowa na połączenia kolejowe podpisana

"Po kilku tygodniach uzgodnień udało się wypracować optymalny system, w którym będziemy rozliczali się z ościennymi województwami tak zwanymi pociągokilometrami. To oznacza, że Koleje Śląskie będą robiły tyle samo pociągokilometrów na terenach innych województw, jak Przewozy Regionalne - obsługujące pozostałe województwa - w woj. śląskim" - wyjaśnił w poniedziałek marszałek woj. śląskiego Adam Matusiewicz.

Tym samym nie będzie finansowych rozliczeń między regionami, ale połączenia kolejowe na ich styku będą organizowane tak, by Koleje Śląskie i Przewozy Regionalne wykonały podobną pracę przewozową. W praktyce oznacza to, że samorządy umówią się, który przewoźnik obsłuży które połączenia i w jakiej ilości.

"Np. na styku woj. śląskiego i łódzkiego Przewozy Regionalne obsłużą połączenia Łódź-Częstochowa, które są relatywnie rzadsze, a Koleje Śląskie - częstsze połączenia Częstochowa-Radomsko. Dzięki temu ilość pociągokilometrów zgadza się" - wyjaśnił marszałek. W nowym rozkładzie będzie też więcej pociągów w relacji Częstochowa-Radomsko.

Dla pasażerów najistotniejszą wiadomością jest unia biletowa, która jest następstwem przyjętego sposobu rozliczania przewozów. Na tych relacjach honorowane będą bilety obydwu przewoźników.

<!-- pagebreak //-->

Matusiewicz wskazał, że przyjęte rozwiązanie jest korzystne zarówno dla samorządu, jak i dla pasażerów. "Były obawy, że negocjacje się nie udadzą i pociągi zaczną stawać gdzieś na granicy województw; bardzo chcieliśmy tego uniknąć. Z drugiej strony chcieliśmy uniknąć rozliczeń natury kosztowej" - powiedział marszałek.

Jego zdaniem Koleje Śląskie są przewoźnikiem bardziej efektywnym ekonomicznie od Przewozów Regionalnych, stąd rozliczenia finansowe byłoby - jak ocenił Matusiewicz - niekorzystne dla regionu oraz nieuczciwe. Wypracowane rozwiązanie marszałek uznał za optymalne i pionierskie w tym zakresie w Polsce.

Aby porozumienie województw mogło wejść w życie, sprawą musiał zająć się Sejmik Woj. Śląskiego. Podczas poniedziałkowej sesji powierzył on województwom: małopolskiemu, łódzkiemu, opolskiemu i świętokrzyskiemu zadania organizacji transportu zbiorowego w międzywojewódzkich kolejowych przewozach pasażerskich na liniach komunikacyjnych znajdujących się na obszarze woj. śląskiego.

Podobne uchwały, zlecające zadania woj. śląskiemu, muszą przyjąć także sejmiki województw, z którymi Śląskie porozumiało się w tej sprawie. Potem zarządy regionów podpiszą stosowne umowy. Koleje Śląskie przejmą całość przewozów w woj. śląskim od nowego rozkład jazdy pociągów, w grudniu tego roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Bolesław, 2012-09-18 20:00:57

    Ale jak wyglądają połączenia i dworce na peryferiach województwa? Myślę o Skoczowie,Cieszynie. Brak połączeń z Bielskiem, problem dojazdu młodzieży do szkół - bo firmy przewozowe mają problemy i obsługują tylko rentowne trasy. Gorzej, jak po wojnie!