Jest pozwolenie na budowę II linii

Można rozpocząć prace przy budowie II linii metra na stacji Świętokrzyska. Decyzję w tej sprawie podpisał wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski; ma ona rygor natychmiastowej wykonalności.
Jest pozwolenie na budowę II linii

Decyzja o pozwoleniu na budowę dla stacji Świętokrzyska dotyczy także przebudowy sieci uzbrojenia terenu w rejonie skrzyżowania ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej.

Czytaj też: II linia metra przesunie pomnik

13 maja wojewoda mazowiecki wydał pozwolenie na budowę stacji metra Rondo ONZ. Trwają również postępowania dotyczące pozwoleń m.in. dla stacji: Dworzec Wileński oraz Stadion (część kolejowa) – poinformowała rzeczniczka wojewody Ivetta Biały.

Czytaj też: II linia metra w 2022 r?

Wydanie przez wojewodę decyzji na budowę stacji Rondo ONZ i Świętokrzyska stało się możliwe po tym, jak na początku maja stołeczny ratusz uzupełnił niezbędną dokumentację, której Kozłowski zażądał ponad trzy miesiące wcześniej.

Czytaj też: Druga linia metra albo Euro 2012

Chodziło m.in. o uzgodnienia konserwatorskie dotyczące zagrożeń dla zabytkowych obiektów. Miasto ma już także pozwolenia na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat i Powiśle.

Harmonogram budowy centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r., przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku tego roku. Do tego czasu miały być gotowe wykopy na krańcowych stacjach – Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński.

Miasto planuje zmiany w harmonogramie; są one konieczne m.in. ze względu na mistrzostwa Euro 2012, podczas których Praga nie może być rozkopana. W umowie na budowę metra miasto zastrzegło, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności podczas mistrzostw będzie przejezdne.

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz i prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zapewniali w połowie maja na posiedzeniu rady miasta, że mimo planowanych zmian w harmonogramie, ostateczny termin ukończenia budowy II linii podziemnej kolejki nie został zmieniony i nadal jest to październik 2013 r. Szczegółowy plan prac radni z komisji infrastruktury mają poznać na początku czerwca.

Tarcze, które wydrążą tunele metra, rozpoczną prace prawdopodobnie jesienią. W połowie maja odbył się pierwszy odbiór techniczny u producenta dwóch z trzech tarcz. Rozmontowane mają trafić do Warszawy. Pozwolenia na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię dotrą tarcze, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia wszystkich tuneli, a także budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Odcinek ten ma mieć siedem stacji na odcinku długości 6,1 km i połączyć lewo i prawobrzeżną Warszawę. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

W połowie lipca ub.r. stołeczny ratusz złożył w Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie ze środków wspólnotowych budowy centralnego odcinka i prac projektowych całej II linii metra, a także zakupu 20 wagonów, które mają ją obsługiwać. Wniosek opiewa w sumie na 5,3 mld zł, a dofinansowanie ma wynieść 2,9 mld zł. Projekt znajduje się na liście projektów kluczowych.

Umowę na dostawę 35 pociągów Metro Warszawskie podpisało na początku lutego z konsorcjum Siemensa i Newagu. Pierwsze składy Inspiro mają trafić do stolicy w czwartym kwartale 2012 r., a ostatnie – rok później. Wartość umowy to 1 mld 69 mln zł netto. 20 nowych składów ma obsługiwać II linię podziemnej kolejki, a pozostałe – pierwszą, istniejącą, co jest związane z planowanym zwiększeniem częstotliwości kursowania pociągów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE