Jest umowa na pociągi dla kolei metropolitalnej

Spółka Pesa Bydgoszcz dostarczy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 146 mln zł brutto do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Ok. 20-km linia, na której będzie 8 przystanków, ma być oddana do użytku w drugiej połowie 2015 r.
Jest umowa na pociągi dla kolei metropolitalnej

W Gdańsku marszałek województwa Mieczysław Struk i wiceprezes spółki Pesa Bydgoszcz Robert Świechowicz podpisali umowę na dostarczenie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych dla obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pojazdy produkowane przez Pesę wybrano w przetargu ogłoszonym przez samorząd województwa.

Marszałek województwa Mieczysław Struk poinformował, że 10 pojazdów, w tym 3 dwuczłonowe i 7 trójczłonowych, kosztują ponad 146 mln zł brutto, z czego ponad 70 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Projekt "Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście" dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Marszałek podał, że projekt jest jednym z ostatnich dofinansowanych przez UE w ramach perspektywy finansowej 2007-2013.

Czytaj też:  Znamy dostawcę taboru dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Wiceprezes spółki Pesa Bydgoszcz Robert Świechowicz zapewniał podczas podpisania umowy, że pojazdy zostaną dostarczone w terminie, jeszcze przed uruchomieniem PKM. Pierwsze dwa pociągi - dwuczłonowy i trójczłonowy - Pesa ma dostarczyć w grudniu 2014 r., a kolejne w marcu, kwietniu i maju 2015 r.

Poinformował, że spalinowe zespoły trakcyjne 218Mc i 219M (te modele będą obsługiwać PKM) Pesa produkuje od ok. 5-6 lat. Pojazdy wykorzystywane są w Polsce i na południu Włoch. "Są to najnowsze, bezpieczne pojazdy; mają sprawdzone systemy spełniające normy, m.in. ekologiczne i bezpieczeństwa" - przekonywał. Jego zdaniem pojazdy mogą być eksploatowane minimum 30 lat. Mają jeździć z prędkością do 120 km/h.

Czytaj też:  Pesa i Newag chcą dostarczyć pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Pojazd dwuczłonowy może zabrać 250 osób (w tym jest 100 miejsc siedzących), a trójczłonowy - 350 osób (w tym 150 miejsc siedzących). Pociągi będą klimatyzowane, podróżni mają mieć dostęp do bezprzewodowego internetu. Będą przystosowane do przewozu rowerów.

Pojazdy mają być wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED, przekazujący informacje dla pasażerów oraz reklamy. W przedsionku każdego pojazdu ma być intercom do komunikacji głosowej pasażera z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty. Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła).

Prezes PKM SA Krzysztof Rudziński poinformował, że inwestycja jest już zrealizowana w ok. 70 proc. Podał, że kończy się budowa obiektów inżynierskich, wiaduktów; zacznie się natomiast wyposażanie Lokalnego Centrum Sterowania i realizacja instalacji informatyczno-sygnalizacyjnych. Do zimy ma być ułożona nawierzchnia torowa.

Pomorska Kolej Metropolitalna to największa inwestycja infrastrukturalna w historii samorządu województwa pomorskiego. Pociągi połączą Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna, umożliwiając po raz pierwszy od 70 lat bezpośredni dojazd koleją z Gdańska na Kaszuby. PKM będzie miała też trzy dodatkowe przystanki: Gdańsk Osowa oraz Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion. Powstaną one przy linii kolejowej nr 201 Gdynia-Kościerzyna należącej do PKP PLK. Na razie nie wiadomo, czy uda się je uruchomić wraz z odcinkiem PKM w Gdańsku, za mniej więcej rok.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU