Katowice: miasto wybrało najlepszą ofertę budowy węzła przesiadkowego na Zawodziu

Najlepszą ofertę budowy centrum przesiadkowego w Katowicach Zawodziu złożyła ta sama firma, która wykonała katowicki Rynek. To druga z planowanych czterech inwestycji obecnego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych.
Katowice: miasto wybrało najlepszą ofertę budowy węzła przesiadkowego na Zawodziu
Katowicki magistrat wybrał najlepszą ofertę budowy węzła przesiadkowego na Zawodziu (fot. Tramwaje Śląskie)

• Węzeł, który zastąpi dotychczasową pętlę tramwajową w dzielnicy Zawodzie, ma służyć przede wszystkim przesiadkom z autobusów i samochodów docierających do Katowic od wschodu - na linie tramwajowe. 

• Poza infrastrukturą komunikacji publicznej m.in. w pobliżu zaplanowano jednopoziomowy parking na 275 samochodów.

• Do przetargu stanęło osiem ofert.  

Jak wynika z informacji na stronach zamówień publicznych katowickiego magistratu, w przetargu na budowę centrum przesiadkowego w Zawodziu (przy budżecie zamawiającego 79 mln zł brutto) za najkorzystniejszą ofertę uznano złożoną przez konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 61,4 mln zł brutto). Konsorcjum to w ostatnich latach m.in. przebudowało katowicki rynek.

Wśród kryteriów wyboru wykonawcy katowicki samorząd przewidział cenę (60 proc.) oraz doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40 proc.). W przetargu spłynęło osiem ofert.

Węzeł w Zawodziu jest drugą spośród czterech realizowanych obecnie w Katowicach inwestycji tego typu. Dotąd rozpoczęły się prace nad centrum przesiadkowym w Ligocie, otwarto już oferty w przetargu na inwestycję w Brynowie, a do końca lipca ma zostać ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Węzeł Sądowa ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma z kolei łączyć komunikację miejską z koleją.

W drugim etapie, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej. Ostatnio węzły te były już projektowane.

Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany funduszami europejskimi z dwóch źródeł. We wrześniu ub. roku zarząd woj. śląskiego przyznał łącznie ok. 120 mln zł dofinansowania z RPO Woj. Śląskiego na trzy węzły zgłoszone w procedurze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT): Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

Środki ZIT - w zamierzeniu katowickiego samorządu - mają również wesprzeć budowę węzłów Piotrowice, Podlesie i Kostuchna.

Projekt dotyczący węzła Sądowa został natomiast zgłoszony do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (w tzw. komponencie POIiŚ_TRA - komplementarnym do ZIT).

Według informacji podawanych przez miasto, wraz z ogłaszaniem dotychczasowych przetargów, koszt budowy węzła Zawodzie oszacowano na 64,2 mln zł, węzła w Brynowie na ponad 66,6 mln zł, natomiast węzeł w Ligocie ma powstać kosztem ok. 14 mln zł (zawarta już umowa z firmą Skanska opiewa na 9 mln zł).

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE