Katowice: Samorząd mocno stawia na centra przesiadkowe

Samorząd Katowic zamawia projekty dwóch węzłów przesiadkowych, których realizację przewiduje na lata 2018-2020.
Katowice: Samorząd mocno stawia na centra przesiadkowe
Katowice zamawiają projekty kolejnych centrów przesiadkowych. (zdj. ilustracyjne, Pawel Pawłowski/zelaznastudio.pl)

• Będą to powiązane z koleją węzły typu Park and Ride w południowych dzielnicach: Piotrowice i Podlesie.

• Dwuczęściowy przetarg obejmuje zaprojektowanie obu węzłów, czynny udział w konsultacjach społecznych oraz współpracę z miejskim zespołem ds. polityki rowerowej, a także późniejszy nadzór.

• Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych będzie współfinansowany z funduszy europejskich z dwóch źródeł.

Katowice zamawiają projekty kolejnych centrów przesiadkowych. Chodzi o dwie z planowanych trzech inwestycji drugiego etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych. W obecnym, pierwszym etapie, przewidziano budowę do 2019 r. łącznie czterech węzłów znajdujących się bliżej centrum miasta.

Węzły Piotrowice i Podlesie mają powstać przy istniejących przystankach kolejowych o tych nazwach. Mniejszy węzeł przy przystanku w Piotrowicach, w rejonie ul. Małachowskiego, obejmie m.in. parkingi i miejsca postojowe (w formule Park & Ride), a także nowe chodniki i parkingi dla rowerów i inną infrastrukturę dla pasażerów.

Bardziej rozbudowana inwestycja w Podlesiu przewiduje m.in. przebudowę pobliskich ul. Uniczowskiej i Hortensji, budowę dróg dojazdowych i manewrowych do planowanego węzła (wraz z miejscami postojowymi dla autobusów), budowę parkingu dla samochodów osobowych oraz przejścia pieszo-rowerowego pod linią kolejową.

Czytaj też: 255 wniosków zgłoszone w budżecie obywatelskim

Dwuczęściowy przetarg obejmuje zaprojektowanie obu węzłów (opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej i wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej), czynny udział w konsultacjach społecznych oraz współpracę z miejskim zespołem ds. polityki rowerowej, a także późniejszy nadzór nad obiema inwestycjami.

Łącznie na zaprojektowanie obu tych węzłów miasto przeznaczyło ok. 860 tys. zł. Szacuje przy tym, że projekt węzła Podlesie będzie kosztował niespełna 650 tys. zł, a węzła Piotrowice - nieco ponad 210 tys. zł. Na wykonanie części projektowej dot. węzła Podlesie wykonawca będzie miał 7 miesięcy od podpisania umowy, a dla węzła Piotrowice - 6 miesięcy.

W pierwszym etapie tworzenia Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych przewidziano budowę do 2019 r. m.in. dwóch węzłów typu Park and Ride, bezpośrednio powiązanych z komunikacją tramwajową: Zawodzie i Brynów. Kolejny węzeł, Sądowa, ma integrować komunikację autobusową o różnym zasięgu z komunikacją miejską. Węzeł Ligota przy dworcu kolejowym w południowej dzielnicy o tej nazwie ma łączyć komunikację miejską z koleją.

Spośród tych inwestycji rozpoczęły się już prace w terenie nad centrum przesiadkowym w Ligocie. Otwarto oferty w przetargu na inwestycję w Brynowie. W przetargu na węzeł w Zawodziu Krajowa Izba Obrachunkowa nakazała ponowne rozpatrzenie ofert. Dotąd nie został ogłoszony przetarg dla węzła Sądowa w centrum miasta.

W drugim etapie prac nad Katowickim Systemem Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, którego realizację przewidziano na lata 2018-2020, powstać mają węzły Park and Ride powiązane z koleją: Piotrowice i Podlesie, a także węzeł: Kostuchna - położony na końcu planowanej nowej linii tramwajowej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE