Katowice: W dzielnicy Ligota powstanie węzeł przesiadkowy

Samorząd Katowic ogłosił  przetarg na budowę węzła przesiadkowego w dzielnicy Ligota - jednego z trzech, które mają powstać w mieście.
Katowice: W dzielnicy Ligota powstanie węzeł przesiadkowy
Węzeł w Ligocie ma powstać w pobliżu dworca PKP (fot. pixabay)

• Nowe węzły przesiadkowe mają przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin.

• Węzeł w Ligocie ma powstać w pobliżu dworca PKP w tej dzielnicy, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji.

• Wyłoniony w przetargu wykonawca ligockiego węzła będzie miał rok na wywiązanie się z kontraktu - centrum przesiadkowe powinno zacząć działać w 2018 roku.

"Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści - najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej" - skomentował w piątek prezydent Katowic Marcin Krupa.

Węzły przesiadkowe w dzielnicach Brynów, Ligota i Zawodzie, wspólnie tworzące Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych, mają - w intencji samorządowców - przyczynić się do ograniczenia liczby aut na drogach, wyeliminowania korków, a tym samym do zmniejszenia hałasu i emisji spalin.

Jak tłumaczy naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice Bogusław Lowak, na parkingach centrów przesiadkowych kierowcy czy rowerzyści będą mogli za darmo parkować swoje pojazdy, kontynuując podróż do śródmieścia tramwajem, autobusem lub pociągiem - na podstawie biletu miesięcznego komunikacji publicznej.

"Mieszkańcy będą mogli korzystać z przesiadek pomiędzy środkami komunikacji publicznej oraz przesiadać się z samochodów na autobus czy pociąg" - wyjaśnił prezydent Krupa.

Węzeł w Ligocie ma powstać w pobliżu dworca PKP w tej dzielnicy, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą, i wiodącym dalej w kierunku Czech i Słowacji. Na inwestycję złożą się m.in. naziemny parking na 110 miejsc oraz strefa obsługi podróżnych z zadaszonymi peronami autobusowymi oraz miejscami oczekiwania.

Do dyspozycji mieszkańców będzie też tzw. strefa Kiss&Ride, gdzie będzie można darmo wjechać samochodem na maksymalnie trzy minuty, by np. wysadzić lub odebrać pasażera. Przedsięwzięcie przewiduje ponadto budowę parkingu dla rowerów i miejsc postojowych dla taksówek. W centrum znajdą się punkty informacji pasażerskiej, tablice z bieżącymi informacjami dla podróżnych, oraz tzw. urzędomat, pozwalający na samodzielne załatwienie wybranych spraw urzędowych. Wokół węzła pojawi się roślinność i infrastruktura służąca pasażerom.

Wyłoniony w przetargu wykonawca ligockiego węzła będzie miał rok na wywiązanie się z kontraktu - centrum przesiadkowe powinno zacząć działać w 2018 roku. Wraz z węzłami w dzielnicach Zawodzie i Brynów, które również powstaną w pierwszej kolejności, ma tworzyć system, promujący komunikację publiczną i ułatwiający sprawne przemieszczanie się w 300-tysięcznej stolicy Górnego Śląska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.