PARTNER PORTALU
  • BGK

Kazimierz Karolczak pisze do PKP PKL i Ministra Infrastruktury ws. kolei metropolitalnej

  • MIW    5 lutego 2018 - 20:16
Kazimierz Karolczak pisze do PKP PKL i Ministra Infrastruktury ws. kolei metropolitalnej
Metropolia ma w planach zakup pociągów, które byłyby użytkowane przez Koleje Śląskie. (fot. mat. KŚ)

Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko- Zagłębiowskiej Metropolii apeluje o budowę dodatkowych torów kolejowych na odcinku Będzin – Katowice – Tychy. Pisma w tej sprawie skierował do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury oraz Ireneusza Merchela, prezesa zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak argumentuje Karolczak dodatkowa infrastruktura daje szansę na uruchomienie kolei metropolitalnej.




W swym piśmie Karolczak przypomina, że latem 2017 r. okazało się, że PKP PLK nie zrealizują w całości inwestycji na odcinku linii kolejowej E65 Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice. Z powodu braku funduszy wykonany miał zostać jedynie odcinek Tychy – Zebrzydowice. Rozbudowa odcinka Będzin – Katowice – Tychy uzależniona została od wygospodarowania funduszy z osiąganych oszczędności przetargowych. I takie oszczędności – jak twierdzi Karolczak – się pojawiły. Przywołuje on informacje opublikowane przez PKP PLK, z których wynika, że w ub. roku spółka ta podpisała umowy z Krajowego Programu Kolejowego o wartości 18,5 mld zł (realizowane umowy są warte zaś 25 mld zł).

Czytaj: Lepszy transport publiczny, walka z depopulacją – oto priorytety dla metropolii na Śląsku i w Zagłębiu

- Według zapowiedzi sprzed kilkunastu miesięcy, w 2017 roku, spółka miała podpisać umowy na łączną kwotę 29 mld zł. – wskazuje Karolczak i apeluje, by w związku z tą sytuacją rozpocząć dobudowę torów na odcinku Będzin – Katowice Ligota.

- Budowa kolei metropolitalnej w naszym regionie ma głębokie uzasadnienie – pisze Karolczak podkreślając, że choć łącząca miasta Śląska i Zagłębia droga S86 jest trzypasmową arterią, to wystarczy drobna kolizja, czy awaria samochodu, by ją kompletnie zakorkować.

Czytaj: Pomorska Kolej Metropolitalna z rekordem. Ponad 3 mln pasażerów w 2017 r.

- Każdy z włodarzy miast zmaga się obecnie z problemem zbyt dużej liczby samochodów, które nasi mieszkańcy wybierają jako środek transportu, a robię to kosztem komunikacji publicznej. Jeżeli chcemy ten trend odwrócić, musimy postawić na rozwój transportu zbiorowego – argumentuje Karolczak. Podkreśla, że Metropolia ma w planach zakup pociągów, które byłyby użytkowane przez Koleje Śląskie.

- Realizacja tego zadania nie jest możliwa bez nowej infrastruktury kolejowej – zaznacza przewodniczący Metropolii.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.