Kolej ciągle pod kreską

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 10-03-2011
  • drukuj
Przewozy Regionalne ubiegły rok zakończyły stratą 140 – 170 mln zł. Ten chcą zakończyć wynikiem 30 mln zł poniżej zera.
Kolej ciągle pod kreską

Jeszcze na początku 2010 roku władze samorządowej spółki kolejowej zapowiadały, że zeszły rok zakończy się zbilansowaniem przychodów i wydatków. Marszałkowie mieli pokryć 100 proc. kosztów zamawianych przez siebie pociągów. Tak się jednak kolejny rok z rzędu nie stało – pisze „Rzeczpospolita”.

Strata za 2010 rok będzie wynosić 140-170 mln zł. Sytuacji spółki nie poprawił fakt, że ostatnia umowa na finansowanie przewozów w 2010 r. została podpisana dopiero 29 grudnia zeszłego roku. Spóźnialskim było woj. śląskie. W sumie marszałkowie w zeszłym roku dopłacili do zamawianych przez siebie pociągów ponad 2,84 mld zł. W tym dotacje przekazane przez większość województw będą wyższe.

W zeszłym roku w tym czasie porozumienia zostały zawarte tylko z siedmioma z 15 województw finansujących Przewozy Regionalne. Większość województw dorzuci do kasy spółki więcej niż w zeszłym roku – wyjątkiem wśród tych, które już podpisały umowy, są Podlasie, Świętokrzyskie i Wielkopolskie.

Spółka musi zbilansować bieżącą działalność jak najszybciej. Mając kilkusetmilionowy dług nie stać jej na dokładanie do organizowanych przewozów.

Przewoźnik jest winny za korzystanie z torów ponad 320 mln zł. W tym tygodniu odbyły się już dwa spotkania, na których władze obu kolejowych spółek próbowały ustalić sposób i terminy spłaty zaległych długów – podaje „Rzeczpospolita”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE