Koleje Mazowieckie, Śląskie i Wielkopolskie tracą udziały w rynku. A kto zyskuje?

• Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że coraz więcej z nas wraca do kolei. 
• Nie wszyscy przewoźnicy jednak korzystają z tego powrotu.
• Największy wzrost przewozów odnotowało w ubiegłym roku PKP Intercity.
Koleje Mazowieckie, Śląskie i Wielkopolskie tracą udziały w rynku. A kto zyskuje?
Jedną ze słabości Przewozów Regionalnych jest dość wiekowy tabor. (Fot. : utk.gov.pl)

Urząd Transportu Kolejowego podał wyniki osiągnięte w ubiegłym roku przez spółki świadczące przewozy pasażerskie. Zestawienie to wyraźnie pokazuje, że należące do samorządów wojewódzkim i borykające się z problemami Przewozy Regionalne systematycznie tracą swoją pozycję na rynku. Nie korzystają na tym jednak regionalne spółki kolejowe (również podległe samorządom), a przynajmniej nie wszystkie.

W sumie w ciągu całego ubiegłego roku z usług kolei skorzystało w Polsce 280,3 mln pasażerów, czyli o ponad 11 mln (4,18 proc.) więcej niż w roku 2014. Nie wszyscy jednak na tym wzroście skorzystali. W tym gronie zabrakło chociażby Przewozów Regionalnych. Spółka nadal jest bezapelacyjnym liderem jeśli idzie o swoją pozycję na rynku – aż 27,41 procent przewiezionych w ubiegłym roku pasażerów wybrało podróż właśnie pociągami tego przewoźnika – lecz w porównaniu do roku 2014 widać ponad 2-procentowy spadek (z 29,48 proc.) jej udziału w przewozach pasażerskich.

Poniżej kreski jest także Warszawska Kolej Dojazdowa (spadek z 9,51 na 9,03 proc.), Arriva RP (spadek z 1,71 na 1,53 proc.), Koleje Mazowieckie (w roku 2014 – 23,26 proc., w roku 2015 – 22,56 proc., aczkolwiek paradoksalnie liczba przewiezionych przez nie pasażerów wzrosła), SKM Warszawa (w roku 2014 – 9,51 proc., w roku 2014 – 9,03 proc.), Koleje Wielkopolskie (w roku 2014 – 2,69 proc., w roku 2015 – 2,63 proc.), Koleje Śląskie (w roku 2014 – 5,96 proc., w roku 2015 – 5,67 proc.

Swoją pozycje powoli odbudowuje PKP Intercity, które zanotowało przeszło półtporaprocentowy wzrost (z 9,49 do 11,13 proc. udziału w rynku). Z przewoźników regionalnych powody do zadowolenia mają natomiast trójmiejska SKM-ka (wzrost z 13,28 do 14,03 proc.), Kolejach Dolnośląskich (z 1,34 do 1,86 proc.), Kolejach Małopolskich (z 0,01 do 0,64 proc.) i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (z 0,13 do 0,58 proc.).

Swój wynik z roku 2014 utrzymała Uznańska Kolej Nadmorska (UBB ma 0,18 proc. udziału w rynku)

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nic dziwnego że Przewozy Regionalne są liderem i najwięcej ludzi ich wybiera, najczęściej są to osoby dojeżdżające do pracy, na studia i do szkoły, a oni mają najlepszą ofertę i pod tym względem PR są bezkonkurencyjne

dojeżdżająca, 2016-03-08 15:31:47 odpowiedz

Nie ma w tym żadnego paradoksu. Jak dwie firmy przewożą po 40 tys. pasażerów w jednym roku, a w następnym jedna przewozi 45 tys a druga 50 tys, to ta pierwsza będzie miała mniejszy udział. Tak działają liczby.

Koleje Ślaskie w 2014 przewiozły 16 mln pasażerów, a w 2015 15,9 mln. To je
...st spadek o 0,625%. A nie o 4,87% jak wynikałoby to z danych wyżej. rozwiń

Faolan, 2016-03-06 16:51:52 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU