PARTNER PORTALU
  • BGK

Koleje Śląskie odebrały pierwszy długi pociąg Pesy

  • PAP/rs    19 lutego 2018 - 10:44
Koleje Śląskie odebrały pierwszy długi pociąg Pesy
Nowe pojazdy, powinny rozwiązać większość problemów taborowych Kolei Śląskich. (Fot. mat. pras.)

Pierwszy czteroczłonowy pociąg Elf II z obecnego zamówienia trafił w sobotę do bazy taborowej Kolei Śląskich w Katowicach. Ogółem samorządowy przewoźnik woj. śląskiego otrzyma 12 takich pojazdów – spośród wszystkich 19 zamówionych teraz składów.




  • Koleje Śląskie dysponują już dwoma egzemplarzami dwuczłonowych 34WEa (z czterech docelowych), trzema trzyczłonowymi 21WEa (z trzech docelowych) oraz pierwszym czteroczłonowym 22WEd (z dwunastu docelowych).
  • Zamawiane pociągi mają w tym roku zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.
  • Pierwotna umowa z Pesą z 18 października 2016 r. objęła zakup jednej jednostki 2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych. Wynikająca z przetargu łączna cena za 13 składów wyniosła 205,89 mln zł brutto.
  • Nowy tabor obecnie jest odbierany z opóźnieniami; na mocy umowy producent zapewnia w tej sytuacji tabor zastępczy.

Jak poinformowała Magdalena Iwańska z Kolei Śląskich, z obecnie realizowanego zamówienia spółka dysponuje już dwoma egzemplarzami dwuczłonowych 34WEa (z czterech docelowych), trzema trzyczłonowymi 21WEa (z trzech docelowych) oraz pierwszym czteroczłonowym 22WEd (z dwunastu docelowych).

Wszystkie te pociągi mimo różnych oznaczeń pochodzą z rodziny Elf II bydgoskiej Pesy, różniąc się długością. Koleje Śląskie i ich właściciel, samorząd woj. śląskiego, zamówiły je wspólnie w 2016 r., w ub. roku, rozszerzając zamówienie przy wykorzystaniu tzw. prawa opcji. Możliwy jest jeszcze zakup kolejnych składów - w tzw. zamówieniu uzupełniającym.

Nowe pojazdy, z których pierwszy pojawił się na torach we wrześniu 2017 r., powinny rozwiązać większość problemów taborowych przewoźnika. Zamawiane pociągi mają w tym roku zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.

Spółka dzierżawi od PR ok. 20 takich składów z ponad 60, jakimi dysponuje. Kolejne 23 pociągi to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, trzy to pojazdy spalinowe - obecnie niewykorzystywane lub traktowane jako zapas.

Pierwotna umowa z Pesą z 18 października 2016 r. objęła zakup jednej jednostki 2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych. Poszczególne składy zamówiły samorząd województwa oraz KŚ. Wynikająca z przetargu łączna cena za 13 składów wyniosła 205,89 mln zł brutto.

W umowie zawarto tzw. prawo opcji, przewidujące dostarczenie - bez osobnego przetargu, po potwierdzeniu ze strony zamawiających - kolejnych sześciu pociągów: trzech 2-członowych, jednego 3-członowego i dwóch 4-członowych.

Przewoźnik zamówił w ten sposób trzy kolejne pociągi 2-członowe (koszt jednego to 9,5 mln zł netto wraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3. poziomu utrzymania) i jeden pociąg 3-członowy (koszt 10,95 mln zł netto wraz z podobnym przeglądem).

Samorząd województwa zamówił natomiast dwa kolejne pociągi 4-członowe (według wcześniejszych informacji każdy z nich za 16,7 mln zł brutto). Środki na ich zakup zostały przewidziane w wieloletniej perspektywie finansowej woj. śląskiego do 2025 r.

Ogółem woj. śląskie kupuje 12 pojazdów, a jego przewoźnik - siedem. Według wcześniejszych informacji samorząd regionu przeznacza na tak poszerzony zakup 200,6 mln zł brutto (projekt został zgłoszony do środków unijnych, z których może pochodzić do 138,6 mln zł dofinansowania), a KŚ - 87,1 mln zł. Spółka wykorzystuje na ten cel środki własne oraz jedną z transz emitowanych obligacji.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.