PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolejny etap modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie GZM. Będą utrudnienia

  • PAP/AH    10 maja 2018 - 18:31
Kolejny etap modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie GZM. Będą utrudnienia
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. (fot. Shutterstock)

Modernizację ważnego odcinka linii tramwajowej w Sosnowcu rozpoczyna w sobotę samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. Remont torów wzdłuż ul. Mariackiej i Żeromskiego, które są jedynym połączeniem sieci spółki z Będzinem, Czeladzią i Dąbrową Górniczą, potrwa do marca 2019 r.




  • Zabudowa rozjazdów będzie wiązała się ze znacznymi zaburzeniami w kursowaniu tramwajów w Sosnowcu - zmianami tras i autobusową komunikacją zastępczą. 
  • Inwestycja będzie już kolejną realizowaną w tym mieście w ramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM).
  • Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.

Jak poinformował w czwartek (10.05.) rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, w miarę możliwości prace będą tam prowadzone przy zachowaniu ruchu tramwajowego po jednym torze. W tym celu konieczna będzie zabudowa rozjazdów technologicznych, która po raz pierwszy prowadzona będzie w najbliższy weekend (kolejne zmiany będą musiały następować wraz z postępem prac).

Zabudowa rozjazdów będzie wiązała się ze znacznymi zaburzeniami w kursowaniu tramwajów w Sosnowcu - zmianami tras i autobusową komunikacją zastępczą. Część zmian zostanie utrzymana po weekendzie. Tramwaje Śląskie odsyłają po szczegóły na strony internetowe: swoją oraz organizatora komunikacji - Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).

Warta ok. 13,5 mln zł przebudowa torowiska w jezdni w ciągu ul. Mariackiej oraz Żeromskiego w Sosnowcu obejmie dwutorowy odcinek od przystanku Pogoń Kościół na ul. Nowopogońskiej do rozjazdu torowego na skrzyżowaniu ul. Żeromskiego i 3 Maja w rejonie wiaduktu kolejowego. To ok. 1,7 km toru pojedynczego. Wykonawcą będzie krakowska firma Tor-Krak.

Inwestycja będzie już kolejną realizowaną w tym mieście w ramach pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia ub. roku) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

W pierwszym etapie już w ub. roku zakończyła się modernizacja niespełna kilometrowego odcinka linii nr 9 wzdłuż ul. Niedurnego w Rudzie Śląskiej. Pod koniec września ub. roku TŚ podpisały wartą 20,6 mln zł umowę na roboty na sosnowieckiej ul. Piłsudskiego. Zakłada ona przebudowę do końca 2018 r. ok. 1,3 km torowiska między jezdniami tej trasy (2,6 km toru pojedynczego).





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.