PARTNER PORTALU
  • BGK

Komunikacja miejska, Łódź: Tramwaje elektryczne świętują 118 lat

  • PAP/AT    23 grudnia 2016 - 09:39
Komunikacja miejska, Łódź: Tramwaje elektryczne świętują 118 lat
Tramwaj w Łodzi (fot.wikipedia.org/Zyxist)

• Łódź nigdy nie miała tramwaju konnego.
• 118 lat temu, a dokładnie 23 grudnia 1898 r. na ulice Łodzi wyjechały elektryczne tramwaje.
• Pierwsze w Królestwie Polskim i trzecie – po Kijowie i Orle – w Imperium Rosyjskim.
• Rozwijający się łódzki przemysł potrzebował transportu miejskiego, osobowego i przede wszystkim towarowego.




Po fatalnej nawierzchni ulic ponad ćwierćmilionowego miasta krążyło 700 dorożek, 2 tys. bryczek i powozów i spora liczba konnych platform, rozwożących do fabryk, przybyłe koleją - ponad 350 wagonów dziennie - węgiel i surowce. Trzy tys. ton jechało każdego dnia Piotrkowską - naprawa jej jezdni kosztowała w 1892 r. przeszło 8 tys. rubli.

Łódź nigdy nie miała tramwaju konnego. Co prawda w 1886 r. przetarg na budowę takiego środka lokomocji wygrali August Wolf i Dawid Rozenblum, ale realizację przedsięwzięcia zatrzymała, wydana w marcu 1887 r., ustawa ograniczająca udział Żydów i obcokrajowców w towarzystwach i spółkach tworzonych na terenie Cesarstwa Rosyjskiego.

Wkrótce potem władze miejskie uznały, że tramwaj konny, zbyt hałaśliwy i niehigieniczny, pogorszyłby jeszcze bardziej zły stan sanitarny nieskanalizowanej Łodzi i ogłosiły przetarg na budowę tramwaju elektrycznego, który w dzień miałby wozić pasażerów, zaś w nocy - towary z dworców kolejowych do fabryk.

Czytaj też: Łódź zakupi 42 tramwaje i elektryczne autobusy

 

Przetarg wygrało Konsorcjum Kolei Elektrycznej Łódzkiej złożone z łódzkich przemysłowców, na czele których stał Juliusz Kunitzer - pod koniec XIX wieku niekwestionowany lider łódzkich przemysłowców, m.in. współtwórca "Widzewskiej Manufaktury" bawełnianej i prezes Łódzkiego Chrześcijańskiego Towarzystwa Dobroczynności.

13 lutego 1897 r. podpisano umowę koncesyjną - zgoda na nią zapadła na najwyższym szczeblu, w Sankt Petersburgu (w którym elektryczne tramwaje ruszyły dopiero w 1907 r.), a podpisał ją sam Mikołaj II Romanow.

Budowę zaczęto w lipcu 1897 roku, według projektu Allgemeine Elektrische Gesellschaft. AEG dostarczyła również tabor: 60 wagonów typu Herbrand wyprodukowanych w Kolonii - 30 silnikowych i tyle samo doczepnych. Wybudowana, również przez AEG, elektrownia tramwajowa była pierwszym zakładem energetycznym w Łodzi (Miejską uruchomiono dopiero w 1907 r.).

"Dziś po południu po uroczystym otwarciu stacji tramwajowej w obecności p. Gubernatora piotrkowskiego i przedstawicieli władz miejscowych rozpoczęto ruch osobowy tramwajami elektrycznymi na przestrzeni ulic Dzielnej, Piotrkowskiej, do Stacji Paradyż i Średniej do Helenowa. Początkowo puszczono w ruch tylko wagony II klasy, które przedstawiają się okazale: wagony klasy pierwszej puszczone będą po świętach po ustaleniu się ruchu osobowego" - informował 23 grudnia 1898 r. Rozwój - dziennik polityczny, przemysłowy, ekonomiczny, społeczny i literacki, ilustrowany.

Przekładając informację na realia współczesnej Łodzi: dwie uruchomione 118 lat temu linie połączyły pl. Kościelny z pl. Reymonta oraz park Helenów ze skrzyżowaniem ul. Piotrkowskiej z al. Mickiewicza.

Bilet drugiej klasy kosztował 5 kopiejek, pierwszej 8. Tramwaj wzbudził napięcie nie tylko elektryczne, ale także społeczne. Przedstawiciele społeczności żydowskiej zapowiedzieli bojkot nowego środka transportu, gdy w umowie koncesyjnej wyczytali, że: "celem skutecznej bezpiecznej i zyskownej eksploatacji dróg żelaznych w mieście Łodzi, przedsiębiorcy zobowiązani są organizować przyzwoity pod każdym względem personel wewnętrzny i zewnętrzny, składający się wyłącznie z chrześcijan władających biegle językami rosyjskim i polskim".





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.