Komunikacja w Swarzędzu: biletomaty

W Swarzędzu jeździ obecnie osiem nowoczesnych autobusów wyposażonych w klimatyzację, WiFi oraz biletomaty.
Komunikacja w Swarzędzu: biletomaty
Obecność tych urządzeń cieszy, gdyż można w nich nabyć bilet po regularnej cenie, bez dopłaty. Niestety, coraz częściej zdarzają się im awarie, a pasażerowie zmuszeni są dopłacać za bilet kupiony u kierowcy.

Obsługa biletomatu jest prosta i wydawałoby się, że nie powinna sprawiać kłopotów nawet starszym pasażerom. Polecenia wyświetlają się wyraźnie na sporej wielkości ekranie, kolejność czynności jest opisana krok po kroku. Niestety, coraz częściej zdarzają się przypadki, że wsiadając do autobusu na jego przystanku początkowym (Rynek, pętla Kościuszkowców, Śródka) zastajemy na urządzeniu informację o awarii – zwykle w postaci kartki A4.

Jako że w każdym autobusie biletomat jest tylko jeden, oznacza to konieczność nabycia biletu u kierowcy, po cenie droższej o złotówkę.

Kierowcy tłumaczą, iż winę za awarie ponoszą w większości przypadków sami pasażerowie, którzy niecierpliwiąc się przyciskają więcej klawiszy naraz, co powoduje zawieszenie się urządzenia. W takim przypadku kierowca po przejechaniu swojej trasy dojeżdża z uszkodzonym biletomatem do bazy, gdzie odblokowuje go wezwany uprzednio fachowiec. Pasażerowie mówią jednak, że zdarza się, iż kierowca nie włącza biletomatu i jedyną opcją jest zakup biletów u niego, a więc drożej. Kto ma rację? Prawda zapewne, jak zwykle, leży gdzieś po środku.

Mariusz Szrajbrowski, kierownik referatu nadzoru właścicielskiego UMiG w Swarzędzu obiecuje częstsze kontrole stanu biletomatów i faktu ich włączania przez kierowców oraz wyciąganie konsekwencji wobec tych, którzy notorycznie tego nie robią. Na propozycję przepisu, według którego w przypadku awarii biletomatu kierowca obowiązany byłby do sprzedaży biletu w zwykłej cenie, odpowiada krótko, iż obecnie jest to stan regulowany uchwałą gminy.

Powstaje więc pytanie – skoro gmina planuje wyposażyć wszystkie swoje autobusy w biletomaty, to czy taka zmiana regulacji przepisów nie byłaby po prostu naturalną koleją rzeczy. Biletomaty są przecież narażone na usterki i dobrze byłoby, aby nie cierpieli na tym fakcie pasażerowie.

Póki co, przy biletomatach pojawią się dodatkowe instrukcje obsługi oraz prośba o „niewyprzedzaniu” pracy urządzenia. Nauczeni przykładem obsługi poznańskich biletomatów, mieszkańcy Swarzędza często nie czytają instrukcji obsługi lub zapominają, że po wybraniu rodzaju i ilości biletów należy wcisnąć przycisk „kupuję”, aby móc wrzucić monetę. To właśnie niedopatrzenie jest często powodem skarg na niedziałające biletomaty.

Dlatego też pasażerów prosimy, aby wszelkie usterki w funkcjonowaniu biletomatów zgłaszali w pierwszej kolejności kierowcy, a jeśli awarie się powtarzają, także w UMiG. Autobusy nowej generacji, którymi jeździmy po ulicach w Swarzędzu, kosztowały ponad 8 mln zł, a więc bezawaryjność ich wyposażenia powinna leżeć urzędnikom jak najbardziej na sercu.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU