PARTNER PORTALU
  • BGK

Komunikacyjna rewolucja w samorządach. Do wymiany auta oraz autobusy?

  • MIW    30 maja 2017 - 17:04
Komunikacyjna rewolucja w samorządach. Do wymiany auta oraz autobusy?
Projekt ustawy sugeruje, aby 30 proc. autobusów w komunikacji miejskiej stanowiły pojazdy z napędem elektrycznym. (Fot. ZTM Warszawa)

Jeszcze tylko do 31 maja można zgłaszać uwagi do przedstawionego przez resort energii projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.




• Projekt ustawy daje samorządom możliwość wprowadzania na terenie gmin stref zeroemisyjnego transportu.

• Wymusza także zwiększenie odsetka pojazdów elektrycznych w użytkowanej przez samorządy flocie oraz sugeruje zwiększenie ich liczby w komunikacji miejskiej.

• Na elektromobilność będą musiały postawić także podmioty realizujące zadania publiczne na zlecenie samorządów.

 

Projekt ustawy został przedstawiony pod koniec kwietnia. Ma ona – jak czytamy w uzasadnieniu do projektu – transponować do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 22 października 2014 r. , która nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (obecne przepisy nie spełniają tego postulatu), a także określić warunki rozwoju i zasady rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie, zasady świadczenia usług w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych oraz tankowania pojazdów napędzanych gazem ziemnych, określić obowiązki informacyjne w zakresie paliw alternatywnych, a także stworzyć zasady funkcjonowania stref niskoemisyjnych.

Pojazdy elektryczne wjeżdżają za darmo. Reszta płaci

Jedną z nowości, jakie ma wprowadzić ustawa jest właśnie możliwość ustanowienia przez rady gmin stref zeroemisyjnego transportu na obszarze „zwartej zabudowy mieszkaniowej z koncentracją budynków użyteczności publicznej”. Za wjazd do niej samochody inne niż elektryczne ponosiłyby opłaty.

- W strefie zeroemisyjnego transportu, co do zasady, będą mogły poruszać się tylko pojazdy elektryczne, natomiast w przypadku pojazdów elektrycznych posiadających napęd spalinowo-elektryczny użytkownicy będą mogli wykorzystywać tylko i wyłączenie napęd elektryczny – czytamy w uzasadnieniu do ustawy. Od ograniczenia tego zwolnione mają być z mocy ustawy autobusy szkolne, pojazdy służb bezpieczeństwa oraz służb ratowniczych, komunikacji miejskiej oraz należące do osób w tejże strefie mieszkających (o ile ich masa całkowita nie przekracza 3,5 tony). Projekt dopuszcza ponadto możliwość zwolnienia z opłat użytkowników pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi innymi niż energia elektryczna.

Czytaj : Wskutek ustawy o elektromobilności miasta będą mogły wprowadzać strefy niskoemisyjne

Projekt ustawy zakłada również, że organy centralnej administracji publicznej (z pewnymi wyjątkami) będą zobowiązane do tego, by pojazdy elektryczne stanowiły co najmniej połowę użytkowanych przez nie floty. Z kolei w przypadku samorządów – z wyłączeniem gmin i powiatów, w których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tysięcy – ten próg ma wynosić co najmniej 30 procent. Co więcej, w przypadku zadań publicznych wykonywanych lub zlecanych przez organ centralnej administracji publicznej lub jednostki samorządu terytorialnego (za wyjątkiem gmin i powiatów o liczbie ludności mniejszej iż 50 tys.) pojazdy elektryczne, bądź napędzane gazem ziemnym również będą musiały stanowić minimum 30 procent wszystkich, które są wykorzystywane do tego zadania (np. wywozu odpadów).





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.