Kraków powiększy strefę płatnego parkowania

Strefa płatnego parkowania w Krakowie w przyszłym roku zostanie powiększona o kolejne ulice. Nowym terenem, który obejmie będą Dębniki - zdecydowali w środę radni.
Kraków powiększy strefę płatnego parkowania

Obecnie w strefie płatnego parkowania, według danych Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, jest ok. 21 tys. miejsc postojowych.

Wraz ze stopniowym poszerzaniem strefy (po raz ostatni w marcu tego roku o Grzegórzki, Stare Podgórze, część Zwierzyńca, Krowodrzy i osiedle Oficerskie) przyjezdni zostawiają samochody tuż przy samej granicy strefy, jak najbliżej centrum, przez co na ulicach brakuje tam miejsca dla aut mieszkańców.

Czytaj też:  Samorząd powinien ustalać opłaty za parkowanie

"Kolejne rozszerzenie strefy to odpowiedź na postulaty mieszkańców Dębnik, którzy domagali się tego od kilku miesięcy. Analiza przeprowadzona przez niezależne podmioty wykazała, że jest tam największe natężenie samochodów, a w godzinach szczytu dochodzi do tego, że jedni parkujący zastawiają drugich" - mówił dziennikarzom dyrektor naczelny ZIKiT Jerzy Marcinko.

Czytaj też: Ile płacimy za parkowanie w naszych miastach? Gdzie jest najdrożej?

Radni uchwalili, że w przyszłym roku strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona o Dębniki, o obszar od Ronda Grunwaldzkiego wzdłuż ul. Monte Cassino do ul. A. Nowaczyńskiego i wzdłuż wschodniej granicy Parku Dębnickiego do rzeki Wisły; na Krowodrzy obejmie dodatkowo teren pomiędzy ul. Wrocławską i nasypem kolejowym, a na Grzegórzkach zwiększy się o teren między ul. Rakowicką i nasypem kolejowym. Obejmie ona kolejne 1-1,2 tys. miejsc parkingowych.

Powiększona strefa będzie obowiązywać prawdopodobnie od połowy przyszłego roku, bo ZIKiT musi przeprowadzić przetargi na nowe parkomaty. "Zakładamy, że uchwała wejdzie w życie najpóźniej 1 czerwca, a być może uda się ten okres skrócić i zacznie ona obowiązywać 1 kwietnia, jeszcze przed kolejnym sezonem turystycznym" - mówił Marcinko.

Przebieg środowej sesji Rady Miasta śledzili mieszkańcy Dębnik, którzy przynieśli transparent "Nie mamy wyjścia, chcemy strefy w Dębnikach". Decyzję radnych nagrodzili oklaskami.


Zdaniem dyrektora ZIKiT strefa nie powinna być już dalej rozszerzana, a opłaty za postój w obrębie strefy powinny zostać zróżnicowane. "Ruch w pobliżu Rynku można by ograniczyć tylko wtedy, gdyby stawki za parkowanie w ścisłym centrum były dużo wyższe i wynosiły co najmniej 6 - 7 zł. Jeżeli na całym obszarze stawka jest taka sama, nie przynosi to efektów" - mówił Marcinko.

Przychody ze strefy płatnego parkowania w 2014 r. ZIKiT szacuje na 45 mln zł, a wydatki na jej utrzymanie na ok. 17 mln zł. Nadwyżka trafia obecnie do budżetu miasta. Od 2015 r. po poszerzeniu strefy przychody będą o 2,5 mln większe, a cała nadwyżka trafi do spółki Miejska Infrastruktura, jako jej dokapitalizowanie. Środki te mają być przeznaczone na budowę parkingów m.in. dwóch parkingów typu park and ride i parkingu przy hali KS "Korona".

Opłata za pierwszą godzinę parkowania w strefie wynosi w Krakowie 3 zł, za drugą - 3,5 zł, za trzecią - 4,1 zł (opłaty te obowiązują od poniedziałku do piątku od godziny 10 do 20). Abonament jednodniowy kosztuje 25 zł, a miesięczny 250 zł. Mieszkający na terenie strefy płacą za abonament 10 zł miesięcznie.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Przychody z opłat w strefie płatnego parkowania nie powinny być przeznaczane na budowę piętrowych parkingów o ile nie zostanie przyjęta zasada, że w tych parkingach powstaje tyle miejsc, ile jest likwidowanych na poziomie ulicy. Generalnie budowa piętrowych parkingów w pobliżu centrum miasta lub węz...łów przesiadkowych komunikacji publicznej (typu Park and Ride) zwiększa korki na dojazdach do nich i nie jest zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju systemu transportu miejskiego. Paradoksalne, ale prawdziwe. rozwiń

Aktywna Mobilność, 2014-11-07 11:33:56 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE