PARTNER PORTALU
  • BGK

Kraków stawia na komunikację miejską. Więcej tramwajów i autobusów

  • KDS    5 stycznia 2018 - 14:38
Kraków stawia na komunikację miejską. Więcej tramwajów i autobusów
Do 2020 roku 30-40 tys. mieszańców wybierających jako środek transportu własny samochód będzie musiało przesiąść się do tramwaju lub autobusu (fot. zikit.pl)

Kraków stawia na komunikację miejską. Do 2020 roku 30-40 tys. mieszańców wybierających jako środek transportu własny samochód będzie musiało przesiąść się do tramwaju lub autobusu. Tylko 25 proc. podróży po mieście będzie mogło odbywać się z wykorzystaniem czterech kółek.




  • Zmiany, które mają zachęcić krakowian do przesiadki w komunikację miejską, mają ruszyć od poniedziałku (8.01). 
  • W efekcie na miejskich ulicach przybędzie 30 tramwajów i 50 autobusów więcej.
  • - Ogólne założenia zmian można oprzeć na prostym przekazie: częściej, szybciej, wygodniej. Więcej odjazdów, krótszy czas podróży dzięki krótszym przesiadkom - komentuje Emil Markowiak, kierownik sekcji rozwoju sieci transportowej w ZIKIT.

- Transport miejski jest przez 82 proc. mieszkańców dobrze oceniany. Zmiany w krakowskiej komunikacji miejskiej nie są więc łatwe. Korekty musieliśmy przeprowadzać tak, by nie naruszyć przyzwyczajeń krakowian, a jednocześnie by dokonać wzmocnień - informuje Łukasz Franek,  wicedyrektor zarządu infrastruktury komunalnej i transportu.

Przygotowania do nowej odsłony komunikacji miejskiej trwały kilka miesięcy. Jednym z wyzwań do pokonania było dopasowanie możliwości przewoźników - szczególnie krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego - do zakładanej większej pracy przewozowej. Dla MPK oznaczało to także przeprojektowanie niemal wszystkich rozkłady jazdy, nowe rozłożenie godzin pracy motorniczych i kierowców, zespołów sprzątających czy obsługi. Konieczne było też zaplanowanie nowego układu nocnego parkowania maszyn w zajezdniach.

Czytaj więcej: Śląskie: do 31 marca czas na wyrobienie ŚKUP na bezpłatne przejazdy dzieci

- W tym czasie trwały choćby zakupy taboru i szkolenia prowadzących pojazdy. Dziś to spore wyzwanie, bo nie jest łatwo znaleźć na rynku pracy odpowiednią liczbę chętnych do kierowania autobusami i tramwajami - przyznaje Jan Mitis, kierownik działu projektowania przewozów w MPK.

- Ogólne założenia zmian można oprzeć na prostym przekazie: częściej, szybciej, wygodniej. Więcej odjazdów, krótszy czas podróży dzięki krótszym przesiadkom - komentuje Emil Markowiak, kierownik sekcji rozwoju sieci transportowej w ZIKIT. - W szczegółach? Analizowaliśmy pracę szkół, wnioski mieszkańców, radnych, koordynowaliśmy rozkłady. Czasem dokonywaliśmy nieoczywistych decyzji, jak rozszczepienia linii, na pewnym jej fragmencie, by lepiej obsłużyć osiedla peryferyjne.

Czytaj więcej: Gdynia: pilotażowe połączenie kolejowe Kaliningrad-Gdynia-Kaliningrad

Efekt zmian to o 30 tramwajów więcej na krakowskich torach oraz 50 sztuk autobusów więcej na drogach. Połowa linii tramwajowych będzie poruszała się z częstotliwością 7,5 minuty, druga połowa, co kwadrans. Przez cały dzień na żadnej linii tramwajowej nie będzie odjazdów rzadziej niż co kwadrans. W sumie praca przewozowa zwiększy się o ponad 10 proc. Pojawią się nowe linie autobusowe, a linie przecinające centrum miasta będą odjeżdżały w okresie międzyszczytowym niemal dwukrotnie częściej. Wszystko razem ma kosztować prawie 70 mln zł rocznie więcej.

Jednak nie obyło się bez cięć. Sporo emocji budzi likwidacja jednej z linii, łączącej dwa osiedla na południu Krakowa - Bieżanów i Ruczaj. Teraz by przejechać tę trasę tramwajem, trzeba będzie się raz przesiąść. - Nie zakładamy jej przywrócenia, ale będziemy obserwowali sytuację i w razie potrzeby podniesiemy częstotliwość przejazdów - podkreślają przedstawiciele MPK. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.