Krakowskie MPK testuje urządzenia, które pomogą w podróży niewidomym

Krakowskie MPK chce wprowadzić udogodnienia dla osób niewidomych i słabowidzącym korzystających z komunikacji miejskiej. Właśnie w pięciu autobusach testuje urządzenia o nazwie beacon, które ma pomóc im w samodzielnej podróży. Czekając na przystanku otrzymają na swój smartfon komunikat głosowy o numerze i kierunku jazdy nadjeżdżającego autobusu.
Krakowskie MPK testuje urządzenia, które pomogą w podróży niewidomym
Testy tego rozwiązania potrwają około czterech miesięcy (fot. mpk.krakow.pl)

"Do tej pory musiałem pytać o numer nadjeżdżającego autobusu czekających na przystanku. Bywało, że wczesnym rankiem lub wieczorem nikogo nie było, wtedy musiałem liczyć na uprzejmość kierowcy albo pasażerów. To rozwiązanie, które jest obecnie testowane jest dużym ułatwieniem. Najfajniej byłoby, gdyby beacony były zamontowane we wszystkich autobusach" - mówił dziennikarzom niewidomy Rafał Sitek.

Rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk podkreślił, że firmie zależy na tym, by osobom niepełnosprawnym, w tym niewidomym i słabowidzącym, jak najbardziej ułatwić podróżowanie komunikacją miejską. Od początku tego roku ok. 200 autobusów tego przewoźnika zostało wyposażonych w funkcję zewnętrznej informacji głosowej, tego typu usługa będzie uruchamiana w każdym nowym autobusie.

System beacon, którego najważniejszą częścią jest aplikacja mobilna, to pomysł Rafała Stępnia, programisty i absolwenta AGH. "Przygotowując pracę magisterską chciałem zrobić coś pożytecznego, a nie coś co trafi do szuflady" - mówił dziennikarzom.

System opiera się ma technologii Bluetooth Low Energy. W pięciu autobusach krakowskiego MPK zostały zamontowane niewielkie urządzenia beacony czyli nadajniki przekazujące sygnał radiowy. Gdy autobus jest ok. 60-70 metrów od przystanku osoba niewidoma lub słabowidząca, która wcześniej zainstalowała w swoim telefonie darmową aplikację, otrzymuje komunikat głosowy. Dodatkowo na nadgarstku można nosić opaskę, która emitując wibrację da sygnał, że na telefon przyszło powiadomienie z aplikacji.

Pomysłodawcy konsultowali się z przyszłymi użytkownikami nawiązując współpracę ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących przy ul. Tynieckiej. "Wciąż testujemy tę technologię i oczekujemy na uwagi. Chcemy zweryfikować, czy spełnia ona w stu procentach oczekiwania niewidomych i słabowidzących" - mówił Rafał Stępień.

Dodał, że ewentualnym wprowadzeniem takiego rozwiązania zainteresowane są także inne miasta m.in. Lublin i Warszawa.

Darmową aplikację można otrzymać kontaktując się z pomysłodawcami systemu przez Facebooka lub stronę www.ezen.se. Testy tego rozwiązania są prowadzone w autobusach linii 124 i potrwają około czterech miesięcy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE