Którędy szybka kolej

Szlak kolei dużych prędkości musi przecinać Łódź - powiedział w środę marszałek województwa Witold Stępień. Wybrany po konsultacjach przebieg trasy ma być znany do końca tego roku.
W ramach konsultacji społecznych kolejarze, a także przedstawiciele firmy IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy studium wykonalności linii dużych prędkości Warszawa - Łódź - Poznań - Wrocław, spotkali się w środę z przedstawicielami urzędu marszałkowskiego, wojewódzkiego i miasta Łodzi. Dyskutowali o wariantach przebiegu linii kolei dużych prędkości na terenie województwa łódzkiego.

- W pierwszej fazie wykonawca studium przedstawia trzy warianty korytarza przebiegu linii dużych prędkości, następnie odbędą się konsultacje i zostanie wybrany najlepszy, najbardziej ekonomiczny i korzystny dla społeczeństwa wariant. W drugim etapie będą wykonywane prace projektowe nad osią przebiegu linii. Ma to się zakończyć w 2012 roku - poinformował dziennikarzy dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości PKP PLK Zbigniew Ciemny.

Dyrektor IDOM Marcin Warda powiedział, że "na razie przygotowano trzy warianty korytarzy o szerokości 20 kilometrów. W tym paśmie musimy stwierdzić, jakie mamy potencjalne zagrożenia dla przeprowadzenia tej linii".

Jedną z kluczowych kwestii przy wyborze wariantu na terenie woj. łódzkiego jest problem obejścia zbiornika Jeziorsko od północy, bądź od południa, a także sprawa ominięcia Wzniesień Łódzkich.

- Zdajemy sobie sprawę, że to jest teren bardzo wartościowy środowiskowo - mówił Warda. Dodał, że jego zadaniem jest wybór nie tylko najlepszej opcji pod względem technicznym, ale także najmniej uciążliwej dla środowiska.

Od Warszawy linia dużych prędkości prawdopodobnie przebiegać będzie wzdłuż budowanej autostrady A2. Jeden z trzech wariantów zakłada zbudowanie obwodnicy wokół Łodzi. To wywołało obawy przedstawicieli władz miasta i regionu, że pociąg może omijać miasto.

- Takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Szlak kolei dużych prędkości musi przecinać Łódź - mówił podczas konsultacji marszałek Stępień.

Do 28 lutego instytucje i urzędy będą składać uwagi do planów przedstawionych przez IDOM. 15 marca mają odbyć się następne konsultacje.

Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/godz.

Wybrany po konsultacjach przebieg trasy powinien być przedstawiony do końca tego roku; w 2012 r. zacznie się projektowanie. Linia ma być gotowa w 2020 r. Kolejarze szacują, że wartość inwestycji przekroczy 5 mld zł.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU