Kujawsko-Pomorskie ma umowę na koleje

Tymczasową umowę na prowadzenie przewozów kolejowych wynegocjowały władze województwa kujawsko-pomorskiego ze spółką Przewozy Regionalne. Ogłaszane wcześniej przetargi nie przyniosły rezultatu, ponieważ PR żądały zbyt wysokich stawek.
 Kujawsko-Pomorskie ma umowę na koleje

- Efektem zakończonych już negocjacji jest roczna umowa, na podstawie której PR będą obsługiwać wszystkie połączenia na zelektryfikowanych liniach kolejowych w regionie kujawsko-pomorskim, przy dopłacie samorządu województwa do każdego przejechanego przez składy spółki kilometra w wysokości 15,36 złotych. Dopłaty będą przekazywane w formie miesięcznych zaliczek - powiedziała w czwartek Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

Sumy należne za listopad i grudzień przewoźnik otrzyma w pierwszym kwartale przyszłego roku. Umowa precyzuje też, że punktualność pociągów nie może być niższa niż 90 procent oraz daje samorządowi województwa prawo kontroli objętych nią przewozów.

Miesiąc temu kujawsko-pomorski samorząd podpisał umowę z prywatnym operatorem kolejowym Arriva RP, który przez najbliższe 10 lat będzie wozić pasażerów na niezelektryfikowanych trasach kolejowych. W ogłoszonym na tę część tras przetargu oferta Arrivy była dwukrotnie tańsza od ceny Przewozów Regionalnych.

Dotychczasowa umowa, na podstawie której Arriva obsługiwała trasy niezelektryfikowane, wygaśnie 11 grudnia. Przewoźnik wygrał nowy przetarg, tym razem dotyczący umowy na dziesięć lat, oferując stawkę dopłaty do każdego przejechanego przez jego pociągi kilometra w wysokości 17,99 zł, przy punktualności 91,17 proc.

Zamówienie w przetargu, który miał wyłonić na najbliższe 5 i 10 lat operatorów regionalnych połączeń pasażerskich na wszystkich liniach w Kujawsko-Pomorskiem, zostało podzielone na pięć pakietów. Obok obsługi linii niezelektryfikowanych, wyodrębniono cztery inne, związane z obsługą linii zelektryfikowanych: tzw. pakiet BiT City (połączenia aglomeracyjne Bydgoszczy z Toruniem), pakiet bydgoski, pakiet toruński i pakiet inowrocławski.

Władze województwa zakładały, że zaoferowanie wieloletnich umów zachęci większą liczbę operatorów kolejowych do startu w przetargu. Wbrew oczekiwaniom, ofertę na linie zelektryfikowane składały jednak tylko Przewozy Regionalne, a proponowana stawka była trzykrotnie wyższa od dotychczas obowiązującej, na co samorząd nie stać. Na ostatniej w tej kadencji sesji sejmik województwa zdecydował się przeznaczyć ponad 900 milionów złotych na dofinansowanie przewozów kolejowych przez najbliższe 10 lat.

Czytaj też:

 Rozpoczęliśmy gruntowne zmiany kolei...

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE