Łącznik kolejowy skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego

W kwietniu ruszą pierwsze prace związane z przebudową łącznika kolejowego na trasie Kraków - Zakopane w Suchej Beskidzkiej. Inwestycja ma skrócić czas przejazdu pociągów na tej linii.
Łącznik kolejowy skróci podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego
Pierwsze prace zaczną się w kwietniu, a zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2016 roku (Dworzec PKP Zakopane, fot.wikipedia.org/Januszk57)

Jak poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, nowy, prawie 700-metrowy odcinek torów połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina - Żywiec (nr 97) i Sucha Beskidzka - Chabówka (nr 98).

Na nowym odcinku, poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują także przystanek. Peron o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach zaplanowano też parking.

Pierwsze prace zaczną się w kwietniu, a zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2016 roku. Wtedy czas przejazdu pociągów między Krakowem i Zakopanem zostanie skrócony o 15 minut.

Jak zapowiedziała Szalacha, w planach są kolejne przedsięwzięcia, które jeszcze bardziej przyspieszą przejazd pociągów do Zakopanego. W tym roku rozpocznie się budowa łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Nowy odcinek skróci czas przejazdu do Zakopanego o kolejne kilkanaście minut.

Po wybudowaniu obu łącznic pasażerowie między Krakowem a Zakopanem pojadą ok. 30 minut krócej. Obecnie podróż ta zajmuje 3 godziny i 20 minut.

Trwają również prace związane z opracowaniem dokumentacji przedprojektowej obejmującej odcinek Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane. Projekt zakłada modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.

Znaczące ograniczenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do około 2 godzin przyniesie budowa nowej linii Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii Chabówka - Nowy Sącz. Obecnie trwają prace studialne związane z wyborem wariantu budowy tej linii. Inwestycja zawarta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski możliwa jest do realizacji w latach 2016 - 2021.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada budowę ok. 57 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 76 -kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.