Linia kolejowa w rejonie zbiornika Świnna Poręba oddana do użytku

Fragment linii kolejowej Kraków - Zakopane między Zembrzycami i Stryszowem wraz z dwoma mostami przekazano do eksploatacji. Inwestycja warta ponad 514 mln zł pozwala na ukończenie zbiornika wodnego Świnna Poręba oraz poprawia transport kolejowy w tym rejonie.
Linia kolejowa w rejonie zbiornika Świnna Poręba oddana do użytku
fot.pixabay.com

Jak podkreśliła Małgorzata Owsiany, szefowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, który był inwestorem przedsięwzięcia, oddanie linii do użytku zamyka kilkudziesięcioletni proces jej planowania i kilkuletnią budowę.
fot. Fotolia

Przypomniała, że inwestycja kolejowa realizowana była w ramach budowy zbiornika Świnna Poręba. Kosztowała ponad 514 mln zł, co stanowi nieomal 1/4 całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory wraz z inwestycjami towarzyszącymi.

"Udostępnienie linii odbywa się w przeddzień 130.rocznicy oddania do użytku linii kolejowej Kraków - Zakopane" - zaznaczyła.

Inwestycja polegała na przełożeniu linii kolejowej, bowiem dotychczasowy przebieg trasy w okolicach przyszłego zbiornika wodnego będzie zalany podczas jego napełniania. Tory poprowadzono po tzw. nasypie hydrotechnicznym. Ogromna masa nasypu stanowi także tzw. przyporę geologiczną i skutecznie podpiera 23 z 74 osuwisk zewidencjonowanych w sąsiedztwie zalewu.

Czytaj też: Małopolskie gminy chcą ściągnąć turystów nad nowy akwen

Na dziewięciokilometrowym odcinku wybudowano dwa mosty kolejowe. Większy z nich, siedmioprzęsłowa konstrukcja łukowa w Zembrzycach na Skawie, jest największym mostem kolejowym budowanym obecnie w Polsce. Liczy on prawie 400 metrów długości. Krótszy most nad potokiem Stryszawka ma 234 m długości i cztery przęsła. W ramach inwestycji równolegle do torów wybudowana została droga, a na niej most drogowy.

"Jest to jedno z najciekawszych dzieł inżynierskich oddanych do użytku w tym roku w Polsce" - ocenił Sławomir Cebo z firmy Skanska, która zrealizowała zadanie.

Z powodu realizacji inwestycji przez znaczną część tego roku nieczynna była linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego. Wzdłuż trasy została uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Teraz pociągi będą mogły wrócić na tę trasę.

Budowa trasy kolejowej była niezbędna, aby dokończyć zbiornik wodny Świnna Poręba na rzece Skawie. Inwestycja ta rozpoczęła się 28 lat temu. Jak zapewnił w przesłanym liście wiceminister środowiska Stanisław Gawłowski, zbiornik ten zostanie oddany do użytku w 2015 r.

Wiceminister zaznaczył, że zbiornik ma kluczowe znacznie dla ochrony przeciwpowodziowej nie tylko regionu, ale też całego kraju - zapewni ochronę przed powodzią całej zlewni Skawy a także Krakowa.

Budowa zbiornika jest najdłużej prowadzoną inwestycją w Polsce; trwa od 1986 r. Kolejne terminy ukończenia upływały w 1996, 2006, 2010 i 2013 r. Łączny koszt inwestycji wyniesie 2,208 mld zł, dwukrotnie więcej niż pierwotnie szacowano. Obecnie budowa finansowana jest przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zbiornik Świnna Poręba powstaje w Małopolsce na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły. Będzie spełniał funkcje przeciwpowodziowe i retencyjne dla m.in. Wadowic i Krakowa, a zarazem rezerwuaru wody do celów komunalnych i przemysłowych w woj. śląskim. Ma się przyczynić do rozwoju infrastruktury technicznej i gospodarczej okolicznych terenów. Wokół zbiornika możliwy będzie rozwój usług turystycznych.

Zbiornik ma pojemność 161 mln m sześc. i maksymalną powierzchnię 1 tys. 35 ha. Maksymalna wysokość zapory to 54 m, jej długość 604 m. Już podczas powodzi w 2010 r. dzięki niemu fala powodziowa na Wiśle w Krakowie była o ok. 0,5 m niższa i woda nie przelała Mostu Dębnickiego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU