Linia tramwajowa: utrudnienia przez dwa lata

Budowa nowego odcinka sieci tramwajowej rusza w czwartek w Częstochowie. Prace przy liczącym ok. 4,5-kilometrowym odcinku - od dotąd jedynej linii w tym mieście do osiedli Wrzosowiak, Błeszno i Raków - poskutkują przez dwa lata utrudnieniami komunikacyjnymi.

Istniejąca obecnie linia tramwajowa o długości ok. 10,2 km, łącząca północ i południe miasta, jest jego komunikacyjnym kręgosłupem. Obsługuje ją 48 wozów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Błeszno to nowa dzielnica Częstochowy, która powstała w latach 80. i 90. W 2005 r. miejscy radni uznali, że ten kierunek rozbudowy sieci tramwajowej jest optymalny.

Tramwaje planowanej linii tramwajowej nr 3 (obecna linia nr 1 pokonuje trasę z dzielnicy Północ do pętli w Kucelinie, a nr 2 zawraca wcześniej przy dworcu PKP Częstochowa Raków) również będą jeździły z dzielnicy Północ, przejeżdżając m.in. przez całe centrum miasta. Potem skręcą w nowy odcinek - liczący ok. 4,5 km długości.

W całości dwutorowa nowa linia poprowadzi od skrzyżowania Alei Niepodległości z ul. Jagiellońską, w pobliżu estakady przecinającej Częstochowę drogi krajowej nr 1, ulicami Jagiellońską, Orkana, al. 11 Listopada, Jesienną, Rakowską i Limanowskiego, do pętli w rejonie stadionu Raków Częstochowa przy ul. Żareckiej. Odcinek ten ma być gotowy jesienią 2012 r.

Jak poinformowało w komunikacie biuro prasowe częstochowskiego magistratu, warta ok. 79,3 mln zł inwestycja rozpocznie się w czwartek pracami na ulicy Orkana. Ulica ta zostanie tego dnia zamknięta, podobnie jak pobliski odcinek ul. Jesiennej. Ograniczony zostanie też ruch na al. 11 Listopada. Z powodu prac zmienione zostaną trasy czterech linii autobusowych.

Jeszcze w tym roku planowane są również czasowe zwężenia na przelotowej ul. Jagiellońskiej - na czas przekładania podziemnych instalacji dwustronny ruch odbywał się będzie tylko jedną z dwóch jezdni trasy. Największe utrudnienia - związane z pracami na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ul. Jagiellońską - przewidziano na przyszłoroczne wakacje.

Całkowity koszt budowy nowej linii wyniesie 79,3 mln zł. Tyle w rozstrzygniętym na początku czerwca przetargu zaoferowało konsorcjum dwóch częstochowskich firm - Drog-Budu i Kromiss-Bis. To mniej niż pierwotne szacunki, sięgające 98,7 mln zł. W przetargu startowało łącznie 10 oferentów - najdroższa oferta opiewała na 103,3 mln zł.

Na rozbudowę sieci tramwajowej Częstochowa już w ub. roku zdobyła unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Projekt ten wyceniono wówczas na 98,7 mln zł, przy udziale własnym miasta 14,9 mln zł. Unijne dofinansowanie sięgnie zatem 85 proc.

W lipcu częstochowskie MPK ogłosiło też już przetarg na dostawę siedmiu nowych tramwajów do obsługi nowej linii - niskopodłogowych, wieloczłonowych, osiągających prędkość co najmniej 75 km/h, o długości 28-32 m i pojemności 200 pasażerów. Zwycięzca ma też dostarczyć sprzęt diagnostyczny i przeszkolić pracowników MPK pod kątem obsługi wozów.

Termin składania ofert na tramwaje minie z końcem sierpnia. Tramwaje mają zostać dostarczone od kwietnia do listopada 2012 r. Również zakup nowego taboru będzie współfinansowany środkami unijnymi - we wniosku o dofinansowanie przyjęto, że tramwaje będą kosztowały 63 mln zł, przy wkładzie własnym częstochowskiego PKM 19 mln zł.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU