Linia tramwajowa: utrudnienia przez dwa lata

Budowa nowego odcinka sieci tramwajowej rusza w czwartek w Częstochowie. Prace przy liczącym ok. 4,5-kilometrowym odcinku - od dotąd jedynej linii w tym mieście do osiedli Wrzosowiak, Błeszno i Raków - poskutkują przez dwa lata utrudnieniami komunikacyjnymi.

Istniejąca obecnie linia tramwajowa o długości ok. 10,2 km, łącząca północ i południe miasta, jest jego komunikacyjnym kręgosłupem. Obsługuje ją 48 wozów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji. Błeszno to nowa dzielnica Częstochowy, która powstała w latach 80. i 90. W 2005 r. miejscy radni uznali, że ten kierunek rozbudowy sieci tramwajowej jest optymalny.

Tramwaje planowanej linii tramwajowej nr 3 (obecna linia nr 1 pokonuje trasę z dzielnicy Północ do pętli w Kucelinie, a nr 2 zawraca wcześniej przy dworcu PKP Częstochowa Raków) również będą jeździły z dzielnicy Północ, przejeżdżając m.in. przez całe centrum miasta. Potem skręcą w nowy odcinek - liczący ok. 4,5 km długości.

W całości dwutorowa nowa linia poprowadzi od skrzyżowania Alei Niepodległości z ul. Jagiellońską, w pobliżu estakady przecinającej Częstochowę drogi krajowej nr 1, ulicami Jagiellońską, Orkana, al. 11 Listopada, Jesienną, Rakowską i Limanowskiego, do pętli w rejonie stadionu Raków Częstochowa przy ul. Żareckiej. Odcinek ten ma być gotowy jesienią 2012 r.

Jak poinformowało w komunikacie biuro prasowe częstochowskiego magistratu, warta ok. 79,3 mln zł inwestycja rozpocznie się w czwartek pracami na ulicy Orkana. Ulica ta zostanie tego dnia zamknięta, podobnie jak pobliski odcinek ul. Jesiennej. Ograniczony zostanie też ruch na al. 11 Listopada. Z powodu prac zmienione zostaną trasy czterech linii autobusowych.

Jeszcze w tym roku planowane są również czasowe zwężenia na przelotowej ul. Jagiellońskiej - na czas przekładania podziemnych instalacji dwustronny ruch odbywał się będzie tylko jedną z dwóch jezdni trasy. Największe utrudnienia - związane z pracami na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ul. Jagiellońską - przewidziano na przyszłoroczne wakacje.

Całkowity koszt budowy nowej linii wyniesie 79,3 mln zł. Tyle w rozstrzygniętym na początku czerwca przetargu zaoferowało konsorcjum dwóch częstochowskich firm - Drog-Budu i Kromiss-Bis. To mniej niż pierwotne szacunki, sięgające 98,7 mln zł. W przetargu startowało łącznie 10 oferentów - najdroższa oferta opiewała na 103,3 mln zł.

Na rozbudowę sieci tramwajowej Częstochowa już w ub. roku zdobyła unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Projekt ten wyceniono wówczas na 98,7 mln zł, przy udziale własnym miasta 14,9 mln zł. Unijne dofinansowanie sięgnie zatem 85 proc.

W lipcu częstochowskie MPK ogłosiło też już przetarg na dostawę siedmiu nowych tramwajów do obsługi nowej linii - niskopodłogowych, wieloczłonowych, osiągających prędkość co najmniej 75 km/h, o długości 28-32 m i pojemności 200 pasażerów. Zwycięzca ma też dostarczyć sprzęt diagnostyczny i przeszkolić pracowników MPK pod kątem obsługi wozów.

Termin składania ofert na tramwaje minie z końcem sierpnia. Tramwaje mają zostać dostarczone od kwietnia do listopada 2012 r. Również zakup nowego taboru będzie współfinansowany środkami unijnymi - we wniosku o dofinansowanie przyjęto, że tramwaje będą kosztowały 63 mln zł, przy wkładzie własnym częstochowskiego PKM 19 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE