Linia tramwajowa w Olsztynie: Skazani pracują przy budowie

Odbywający kary za drobne przestępstwa więźniowie z zakładu karnego w Olsztynie pracują przy budowie linii tramwajowej w mieście.

Linia tramwajowa w Olsztynie: Skazani pracują przy budowie
Więźniowie z zakładu karnego w Olsztynie pracują przy budowie linii tramwajowej w mieście. Fot. olsztyn.com.pl

Pracują odpłatnie a wynagrodzenie, jakie otrzymują pozwala im na spłatę zobowiązań alimentacyjnych czy komorniczych.

Trasy tramwajowe w Olsztynie budowane są od podstaw, ten środek komunikacji miejskiej wraca do stolicy Warmii i Mazur po 50 latach dzięki unijnym dotacjom.

Budowa linii zwłaszcza w śródmieściu wiąże się z dużym trudnościami dla wykonawców, bowiem musiała być poprzedzona przebudową instalacji podziemnych.

W dużej mierze stara infrastruktura podziemna w centrum miasta nie była ujęta na mapach, jakimi dysponowało miasto i wykonawcy. I to właśnie na tym odcinku w śródmieściu zatrudnieni zostali skazani.

Jak powiedział Janusz Felczak dyrektor kontraktu firmy Agnes początkowo zatrudnionych było 30 skazanych, potem 10.

– Pracowali oni na tych odcinkach, gdzie wykonywane były prace ziemne, część z nich była po przeszkoleniu, pracowali przy robotach sieciowych, instalacyjnych. Areszt śledczy pomagał nam w doborze pracowników, tak by wykonywali prace zgodnie z swoim umiejętnościami – podkreślił Felczak.

Rzecznik Okręgowego Inspektoratu Służby Więziennej w Olsztynie Major Jarosław Witek powiedział, że przy budowie linii tramwajowej pracują osoby, które są pierwszy raz karane i odbywają wyroki w zakładach typu półotwartego i otwartego.

Są to głównie skazani za drobne przestępstwa, niejednokrotnie posiadający zobowiązania alimentacyjne, bądź komornicze.

– Skazani pracują odpłatnie i wynagrodzenie, jakie otrzymują pozwala chociaż w jakimś stopniu te zobowiązania regulować – wyjaśnił Jarosław Witek. Otrzymują oni za pracę minimalne wynagrodzenie krajowe.

Jak dodał, z relacji osadzonych wynika, że są bardzo zadowoleni z pracy przy budowie linii tramwajowych.

– Zdarzają się prośby skazanych z innych grup o przeniesienie do pracy u tego kontrahenta, nie jest to jednak możliwe ze względu na konieczność zaspokojenia potrzeb innych firm mających umowy oraz brak większych potrzeb ze strony firmy Agnes – dodał Witek.

Dyrektor Felczak podkreślił, że to właśnie osadzeni, którzy pracowali i pracują przy budowie linii tramwajowej byli najbardziej zorganizowaną i rzetelnie wykonującą swoje obowiązki grupą pracowników.

– Zdają sobie sprawę, że rekomendacje, jakie uzyskają od pracodawców wpływają na ich starania o skrócenie wyroków czy spłatę zobowiązań alimentacyjnych, a niektórzy zgłaszają chęć pracy na budowach po zakończeniu odbywania kary – dodał

Budowa linii tramwajowych w Olsztynie ma się zakończyć jesienią; w połowie grudnia mieszkańcy – według zapewnień władz Olsztyna – będą korzystać z nowego środka komunikacji zbiorowej.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE