Łódź Fabryczna: Najnowocześniejszy dworzec czeka na pociągi

• 65 tys. m. kw. powierzchni, trzy poziomy, stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami ponad 16 metrów pod ziemią, 24 schody ruchome, 14 wind, ponad 12 km torów oraz podziemny parking na niemal 1000 aut – tak w liczbach wygląda najnowocześniejszy w Polsce dworzec kolejowy Łódź Fabryczna.
• Jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia.
Łódź Fabryczna: Najnowocześniejszy dworzec czeka na pociągi
Światło słoneczne dzięki przeszklonym dachom dworca będzie w holu, gdzie dla pasażerów przewidziano 18 kas biletowych. (fot. PKP PLK)

Obecnie na dworcu trwają ostatnie prac wykończeniowe, a przede wszystkim odbiory, testy i próby m.in. systemów bezpieczeństwa, w tym przeciwpożarowych. Według przedstawicieli PKP PLK, jeżeli wszystkie przebiegnie zgodnie z planem, to pierwsze rozkładowe pociągi odjadą z Łodzi Fabrycznej 11 grudnia. Budowa dworca wraz z niemal dwukilometrowym tunelem trwała pięć lat.

Łódź Fabryczna to najnowocześniejszy multimodalny dworzec w Polsce i kluczowy element Nowego Centrum Łodzi, który ma połączyć kolej, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz ruch samochodowy. 8 m pod ziemią znajduje się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Na poziomie 16,5 m pod ziemią powstała stacja z czterema peronami i ośmioma torami, zaś na poziomie "zero" znalazły się główne wejścia do dworcowego budynku.

Jak mówiła Joanna Kubiak z zespołu prasowego PKP PLK, na nową stację pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską lub samochodem, a dojścia do kas zapewniono z każdej strony. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu ma ok. 65 tys. m. kw., co odpowiada pow. sześciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Przeszklony dach powstał z 10 tys. paneli, a dodatkowo obiekt oświetla 9 tys. lamp. Na dworcu pracować będzie blisko 400 osób służb nadzoru.

Czytaj też: Ministerstwo zwiększa dotację na międzynarodowe pociągi

Obiekt - jak zapewniają przedstawiciele PKP PLK - jest przyjazny podróżnym, posiada także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. "Bardzo duża przestrzeń zorganizowana bardzo czytelnie, można na niego wejść z każdej strony. Są specjalne kładki dla pieszych, możliwość wjazdu od dołu, gdzie znajduje się parking na 960 miejsc. Jak sprawdzaliśmy, do kas z tramwaju wchodzimy w niecałą minutę, podobny czas zajmuje dotarcie na peron" - opowiadała Kubiak.

Na dworcu znajdują się 24 schody ruchome, 14 wind i 56 elektronicznych podświetlanych tablic; 24 umieszczone na peronach dodatkowo wyposażono będą w zegary. Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogi m.in. do peronów, kas biletowych, wejść czy wyjść. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome np. o zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy.

Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. (fot. PKP PLK)
Na stacji i w tunelu położono w sumie ponad 12 km torów i zbudowano 18 rozjazdów. (fot. PKP PLK)

Zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP PLK Zdzisław Stoszek podkreślił, że na dworcu trwają ostatnie prace wykończeniowe, ale przede wszystkim jest to etap odbiorów, testów i prób m.in. urządzeń i systemów związanych z bezpieczeństwem obiektu. Zakończono już m.in. testy urządzeń sterowania ruchem oraz radiołączności ze służbami ratunkowymi.

"Najważniejsze testy będą związane z bezpieczeństwem obiektu, w których będą uczestniczyli strażacy i one umożliwią odbiór tego budynku" - podkreślił Stoszek. "Na system bezpieczeństwa składa się m.in. Dźwiękowy System Ostrzegawczy, system gaśniczy, radiołączności ze służbami pożarowymi, systemy wentylacji i oddymiania" - dodał.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Co z tego? Średnia wieku w tym byłym robotniczym mieście wynosi o 5 do 6 lat krócej niż średnia krajowa? Młodzi z niej wyjeżdżają najczęściej do Reichu i na Wyspy! Pytam się dla kogo ten multimedialny Dworzec? Czyżby dla naszych przyjaciół z Israel?

glaertes, 2016-10-28 14:34:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE