Łódź szykuje rewolucję w komunikacji. Podstawą transportu ma być tramwaj

• Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej będą wprowadzane podczas wakacji, gdy z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji korzysta mniej osób.
• Trzon transportu w mieście stanowić będą tramwaje. Autobusy mają "wejść głębiej" w osiedla. Oba środki lokomocji mają być ze sobą wzajemnie zintegrowane. 
• Na części ulic ma zostać wprowadzony priorytet dla tramwajów.
Łódź szykuje rewolucję w komunikacji. Podstawą transportu ma być tramwaj
Tramwaje mają stać się podstawą transportu zbiorowego w Łodzi. (Fot. : www.uml.lodz.pl).

Dziesięć nowych przystanków, więcej kursów na lotnisko i na tereny rekreacyjne, nowe rozkłady jazdy - to m.in. zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Łodzi, które od piątku wprowadza magistrat.

- Chcemy sprawić, aby komunikacja miejska w Łodzi była jedną z najlepiej funkcjonujących w naszym kraju. Mimo że mamy coraz lepszą opinię wśród mieszkańców, zdarzają się także ich uwagi krytyczne. Dlatego przeprowadziliśmy trwający prawie pół roku proces konsultacji społecznych. Zgłoszono wiele uwag, wniosków, spostrzeżeń. Od 1 lipca zaczynamy wprowadzać zmiany wynikające z konsultacji i spotkań urzędników ze społecznikami, mieszkańcami i przedstawicielami przewoźnika" - mówiła na konferencji prasowej 30 czerwca prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Magistrat przyjął założenie, że pilotażowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej będą wprowadzane stopniowo i w okresie wakacyjnym, gdy z usług Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji korzysta mniej osób. Zgodnie z planem, w drugiej połowie lipca przedstawiona zostanie lista inwestycji komunikacyjnych do 2020 r. W drugiej połowie sierpnia łodzianie zapoznają się z innowacyjnymi rozkładami jazdy, a na początku września odbędą się konsultacje docelowych siatek autobusów i tramwajów.

- Trzon transportu w mieście stanowić będą tramwaje. Powstaną węzły przesiadkowe, do których mieszkańcy będą dowożeni autobusami. Chcemy, by autobusy "weszły głębiej" w osiedla, by łatwiej było dotrzeć do środków transportu. Istotnym elementem programu jest synchronizacja autobusów z tramwajami - wyjaśniła Zdanowska.

Od lipca dwukrotnie zwiększy się liczba kursów na tereny rekreacyjne - do Arturówka, Łagiewnik, Parku na Zdrowiu. Uruchomionych zostanie dziesięć dodatkowych przystanków: Wróblewskiego/Politechniki, Pabianicka/Wólczańska, Zakładowa/Cynarskiego, Aleksandrowska/Traktorowa, 6 Sierpnia/Pogonowskiego, Barokowa/Okólna, a od 1 sierpnia także: Marysińska/Górnicza, 3 Maja/Pabianicka, Rąbieńska/Kwiatowa, 11 Listopada/Stacja Łódź Radogoszcz Zachód.

Prezydent poinformowała także o wprowadzeniu priorytetu w ruchu dla tramwajów na ul. Zielonej i ul. Legionów - ruch na tych położonych w centrum miasta ulicach ograniczony zostanie do wjazdów gospodarczych i mieszkańców.

- Ul. Zieloną tramwaj pokonywał w ciągu 20 minut, po wprowadzeniu priorytetu szacujemy, że zajmie mu to 5 minut. To duża oszczędność czasu dla podróżujących - dodała.

Planowane zmiany mają doprowadzić do lepszego skomunikowania z miastem osiedli Nowe Sady, Dąbrowa Przemysłowa, Radogoszcz Wschód i Zachód. Połączenia tramwajowe i autobusowe będą koordynowane z kursami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA).

Więcej na temat połączeń realizowanych przez ŁKA czytaj tutaj.

Według dyrektora Biura Strategii Tomasza Jakubca, w mieście działa już dwanaście połączeń zsynchronizowanych, tzn. umożliwiających pasażerom szybkie przesiadki, np. z tramwaju do autobusu.

- Chcemy, by transport był spójny i komplementarny, np. na ul. Pabianickiej chcemy stworzyć możliwość przesiadki z autobusu do pociągu ŁKA - będzie to sześć połączeń dziennie - dodał.

W okresie wakacyjnym podwojona zostanie liczba kursów autobusowych na lotnisko im. Reymonta. Na wybranych liniach - w związku ze zmniejszonym ruchem pasażerów - liczba kursów zmaleje.

- Rozpoczynamy też konsultacje nowych rozkładów jazdy. Chcemy, by łodzianie wypowiedzieli się, czy odpowiada im opracowana przez nas nowa forma przedstawiania rozkładów. Niedługo pojawią się też pierwsze elektroniczne rozkłady, będziemy konsultowali, czy sprawdzają się one przy wytyczaniu tras dojazdu, bo jest to pierwsze w kraju tego typu rozwiązanie - zaznaczyła Zdanowska.

Jak zaznaczył prezes MPK Zbigniew Papierski, spółka dysponuje odnowionym taborem autobusowym, a obecnie planuje kolejne zakupy tramwajów.

- 22 tramwaje PESA kupione na potrzeby Trasy W-Z błyszczą na tej trasie, planujemy kolejne zakupy 12 tramwajów w ramach środków regionalnych i 30 za środki ogólnopolskie - poinformował. 

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Popieram, oby się udało. Wyrzucić lub ograniczyć ruch samochodowy z centrów miast! Miasta oddać pieszym!

aa, 2016-06-30 15:06:45 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE