Łódzka Kolej Metropolitalna już w trasie

Pierwsze pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wyjechały w niedzielę na trasę Łódź-Sieradz. Wkrótce ŁKA ma łączyć Łódź także z innymi miastami i gminami regionu. W dniu inauguracji działalności przejazdy pociągami tego przewoźnika były bezpłatne.
Łódzka Kolej Metropolitalna już w trasie

ZAKTUALIZOWANA. Pierwszy pociąg ŁKA, której właścicielem jest samorząd województwa łódzkiego, wyjechał w niedzielę z Sieradza do Łodzi po godz. 5. Pierwsze kursy - według zapewnień przedstawicieli przewoźnika - odbywały się bez opóźnień a frekwencja podróżnych była duża.

Po godz. 10.30 ze stacji Łódź Kaliska wyruszył specjalny pociąg do Sieradza - dla pasażerów przygotowano wiele atrakcji m.in. na stacji docelowej zostali zaproszeni na zwiedzanie sieradzkiej starówki, a następnie na piknik nad Wartą.

Wicemarszałek Sejmu i b. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podkreślił, że ŁKA łączy miasta regionu łódzkiego. - To projekt, który potwierdza, że kolej ma przyszłość, że kolej łączy - mówił Grabarczyk.

Plany rozwoju ŁKA zakładają przejęcie całego ruchu na trasie Łódź - Sieradz. Od września przewoźnik planuje uruchomić przejazdy na trasach do Zgierza, a w późniejszym terminie do Koluszek, Łowicza i Kutna.

Tabor ŁKA stanowi obecnie sześć pojazdów szynowych Flirt3 wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska. W sumie do przewoźnika ma trafić 20 takich nowoczesnych składów. Kolejnych 10 zostanie dostarczonych w październiku 2014 r., a ostatnie cztery - w lutym 2015 r. 

Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień podkreślił, że spełnia się oczekiwanie, że wymieniony zostanie tabor łódzkich kolei i, że w regionie pojawią się nowoczesne, sprawne pociągi. - To już nie tylko modernizacje, ale zakupy na dużą skalę. Właściwie to największa inwestycja w historii samorządu województwa łódzkiego - zaznaczył Stępień.

Pociągi ŁKA mogą rozwijać maksymalną prędkość 160 km na godz. i pomieścić 254 pasażerów. Wagony są klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowano w nich ergonomiczne fotele, kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD. Pojazdy wyróżniają niskie koszty eksploatacji oraz zużycie energii. 

Na dworcu Łódź Kaliska działa już kasa ŁKA. Można kupować w niej bilety jednorazowe, a także elektroniczny okresowy Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Dzięki temu z jednym biletem okresowym można podróżować nie tylko na trasach ŁKA i spółki Przewozy Regionalne, ale także komunikacją miejską w Łodzi, Zgierzu i Pabianicach. W okresie wakacyjnym dołączą do nich komunikacje miejskie Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza. 

W związku z uruchomieniem ŁKA zbudowano lub przebudowano 24 perony na 14 przystankach oraz na trzech stacjach: Stryków, Głowno i Chociszew. Do września PKP PLK ma zakończyć modernizację trasy ze Zgierza do stacji Łódź Widzew. 

W ramach projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" trwa też budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru na stacji Łódź Widzew. Zakończenie tej inwestycji zaplanowano na jesień tego roku. Firma Stadler Polska w ramach kontraktu przez 15 lat będzie zajmowała się też serwisowaniem i utrzymaniem pojazdów. Wartość całej inwestycji przekracza 457 mln zł, z czego ponad 193 mln zł pochodzi z Funduszu Spójności.

Czytaj też:Po łódzkiej aglomeracji z jednym biletem

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU