Łódzką Koleją Aglomeracyjną do Warszawy?

Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce w grudniu uruchomić weekendowe połączenia na trasie Łódź Kaliska - Warszawa. Zgodę na wyjście ŁKA poza teren woj. łódzkiego musi wyrazić ministerstwo infrastruktury i rozwoju, do którego wysłano już pismo w tej sprawie.
Łódzką Koleją Aglomeracyjną do Warszawy?
Pociągi ŁKA kursują obecnie pomiędzy Łodzią i Sieradzem, Koluszkami, Łowiczem oraz Kutnem (fot.lka.lodzkie.pl)

"Tabor ŁKA jest zakupiony z dotacją unijną. We wniosku zapisaliśmy, że służy połączeniom regionalnym wewnątrz województwa. Do tego odstępstwa jest więc potrzebna zgoda ministerstwa. Pismo w tej sprawie już wysłaliśmy. Mam nadzieję, że taką zgodę otrzymamy" - poinformował w środę marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Dworzec Łódź Kaliska najważniejszym dworcem aglomeracji łódzkiej

Wiceprezes ŁKA Janusz Malinowski wyjaśnił, że pomysł uruchomienia połączenia z Warszawą jest efektem zmian wprowadzanych w rozkładach jazdy przez innych przewoźników.

"Jest problem, bo niektóre pociągi Intercity omijają dworzec Łódź Kaliska, który w tej chwili jest najważniejszym dworcem aglomeracji łódzkiej. Ominięcie tego dworca będzie sporym utrudnieniem dla łodzian, którzy będą musieli z niektórych dzielnic przedostać się na Widzew, czy na Łódź Pabianicką. To duży kłopot" - wyjaśnił Malinowski.

Chcąc zrekompensować te niedogodności ŁKA chce w weekend uruchomić dodatkowe połączenie. Od 13 grudnia po godzinie 15 pociąg ŁKA miałby wyjeżdżać z Łodzi Kaliskiej do Warszawy, a ok. g. 18 ze stolicy ruszałby w drogę powrotną. Malinowski podkreślił, że do uruchomienia tego połączenia brakuje jedynie zgody ministerstwa.

"Operacyjnie nasza spółka jest już do tego przygotowana. Posiadamy przeszkolonych maszynistów, drużyny konduktorskie oraz wzajemną sprzedaż biletów z Kolejami Mazowieckimi i Przewozami Regionalnymi, które są w stanie zapewnić nam sprzedaż również w Warszawie. W województwie mazowieckim funkcjonuje też 20 biletomatów, w których są sprzedawane bilety ŁKA. W tym względzie już dzisiaj jesteśmy więc gotowi do uruchomienia połączenia z Warszawą" - powiedział Malinowski.

Chcą ofertę połączeń z Warszawą uzupełnić pociągami ŁKA

Zdaniem marszałka Stępnia uruchomienie takiego połączenia nie oznacza jednak, że ŁKA chce walczyć o pasażerów z innymi przewoźnikami.

"Nie staramy się rywalizować o pasażerów i zastępować połączeń. Chcemy natomiast uzupełniać siatkę połączeń. Dlatego ŁKA cały czas stara się optymalizować swoje rozkłady jazdy tak, by dostosowywać się do potrzeb mieszkańców. Stąd myślenie o tym, by ofertę połączeń z Warszawą uzupełnić pociągami ŁKA. Tabor Flirt 3 pozwala jeździć z szybkością 160 km/h, co daje możliwość dojechania z Łodzi do Warszawy w ciągu godziny i trzech minut. Z postojami w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie będzie to godzina i osiem minut" - wyjaśnił Stępień.

Jak dodał, w trosce o jak najlepszą obsługę pasażerów do ministerstwa infrastruktury i rozwoju oraz do zarządu Przewozów Regionalnych skierowano też pisma z informacją, że w perspektywie kolejnych dwóch, trzech lat samorządowe władze woj. łódzkiego będą chciały włączyć łódzki oddział Przewozów Regionalnych w zakres działania ŁKA, "żeby uczynić z tego wspólny organizm kolejowy obsługujący województwo".

ŁKA jest spółką samorządu woj. łódzkiego posiadającą m.in. 20 nowoczesnych pociągów FLIRT 3, nowe zaplecze techniczne na stacji Łódź Widzew oraz 56 przystanków i stacji kolejowych.

Pociągi ŁKA kursują obecnie pomiędzy Łodzią i Sieradzem, Koluszkami, Łowiczem oraz Kutnem. W ramach kolei obwodowej obsługują również połączenia na trasie Łódź Kaliska - Łódź Widzew i Łódź Widzew - Zgierz. Rozpoczynając usługi pasażerskie na początku 2015 r. ŁKA przewoziła 120 tys. osób miesięcznie. Teraz liczba ta jest większa.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE