Łódzką Koleją Aglomeracyjną do Warszawy?

Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce w grudniu uruchomić weekendowe połączenia na trasie Łódź Kaliska - Warszawa. Zgodę na wyjście ŁKA poza teren woj. łódzkiego musi wyrazić ministerstwo infrastruktury i rozwoju, do którego wysłano już pismo w tej sprawie.
Łódzką Koleją Aglomeracyjną do Warszawy?
Pociągi ŁKA kursują obecnie pomiędzy Łodzią i Sieradzem, Koluszkami, Łowiczem oraz Kutnem (fot.lka.lodzkie.pl)

"Tabor ŁKA jest zakupiony z dotacją unijną. We wniosku zapisaliśmy, że służy połączeniom regionalnym wewnątrz województwa. Do tego odstępstwa jest więc potrzebna zgoda ministerstwa. Pismo w tej sprawie już wysłaliśmy. Mam nadzieję, że taką zgodę otrzymamy" - poinformował w środę marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień.

Dworzec Łódź Kaliska najważniejszym dworcem aglomeracji łódzkiej

Wiceprezes ŁKA Janusz Malinowski wyjaśnił, że pomysł uruchomienia połączenia z Warszawą jest efektem zmian wprowadzanych w rozkładach jazdy przez innych przewoźników.

"Jest problem, bo niektóre pociągi Intercity omijają dworzec Łódź Kaliska, który w tej chwili jest najważniejszym dworcem aglomeracji łódzkiej. Ominięcie tego dworca będzie sporym utrudnieniem dla łodzian, którzy będą musieli z niektórych dzielnic przedostać się na Widzew, czy na Łódź Pabianicką. To duży kłopot" - wyjaśnił Malinowski.

Chcąc zrekompensować te niedogodności ŁKA chce w weekend uruchomić dodatkowe połączenie. Od 13 grudnia po godzinie 15 pociąg ŁKA miałby wyjeżdżać z Łodzi Kaliskiej do Warszawy, a ok. g. 18 ze stolicy ruszałby w drogę powrotną. Malinowski podkreślił, że do uruchomienia tego połączenia brakuje jedynie zgody ministerstwa.

"Operacyjnie nasza spółka jest już do tego przygotowana. Posiadamy przeszkolonych maszynistów, drużyny konduktorskie oraz wzajemną sprzedaż biletów z Kolejami Mazowieckimi i Przewozami Regionalnymi, które są w stanie zapewnić nam sprzedaż również w Warszawie. W województwie mazowieckim funkcjonuje też 20 biletomatów, w których są sprzedawane bilety ŁKA. W tym względzie już dzisiaj jesteśmy więc gotowi do uruchomienia połączenia z Warszawą" - powiedział Malinowski.

Chcą ofertę połączeń z Warszawą uzupełnić pociągami ŁKA

Zdaniem marszałka Stępnia uruchomienie takiego połączenia nie oznacza jednak, że ŁKA chce walczyć o pasażerów z innymi przewoźnikami.

"Nie staramy się rywalizować o pasażerów i zastępować połączeń. Chcemy natomiast uzupełniać siatkę połączeń. Dlatego ŁKA cały czas stara się optymalizować swoje rozkłady jazdy tak, by dostosowywać się do potrzeb mieszkańców. Stąd myślenie o tym, by ofertę połączeń z Warszawą uzupełnić pociągami ŁKA. Tabor Flirt 3 pozwala jeździć z szybkością 160 km/h, co daje możliwość dojechania z Łodzi do Warszawy w ciągu godziny i trzech minut. Z postojami w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie będzie to godzina i osiem minut" - wyjaśnił Stępień.

Jak dodał, w trosce o jak najlepszą obsługę pasażerów do ministerstwa infrastruktury i rozwoju oraz do zarządu Przewozów Regionalnych skierowano też pisma z informacją, że w perspektywie kolejnych dwóch, trzech lat samorządowe władze woj. łódzkiego będą chciały włączyć łódzki oddział Przewozów Regionalnych w zakres działania ŁKA, "żeby uczynić z tego wspólny organizm kolejowy obsługujący województwo".

ŁKA jest spółką samorządu woj. łódzkiego posiadającą m.in. 20 nowoczesnych pociągów FLIRT 3, nowe zaplecze techniczne na stacji Łódź Widzew oraz 56 przystanków i stacji kolejowych.

Pociągi ŁKA kursują obecnie pomiędzy Łodzią i Sieradzem, Koluszkami, Łowiczem oraz Kutnem. W ramach kolei obwodowej obsługują również połączenia na trasie Łódź Kaliska - Łódź Widzew i Łódź Widzew - Zgierz. Rozpoczynając usługi pasażerskie na początku 2015 r. ŁKA przewoziła 120 tys. osób miesięcznie. Teraz liczba ta jest większa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE