Lotniska, Radom: ruszają loty do Rygi i Pragi

1 września z działającego od ponad roku lotniska w Radomiu wystartował pierwszy rejsowy samolot do Rygi. Wkrótce ruszą regularne loty do Pragi. Czy to jednak usprawiedliwia inwestowanie w lotniku grubych milionów?
Lotniska, Radom: ruszają loty do Rygi i Pragi
Z lotniska w Radomiu można latać do Rygi, za chwilę także do Pragi - fot.portlotniczy.radom.pl

Z Radomia do Rygi można polecieć trzy razy w tygodniu: we wtorki, czwartki i soboty. Samoloty Air Baltic z Rygi lądować będą w Radomiu o godzinie 14:45, a startować w drogę powrotną o 15:25.
Od 24 października do końca marca 2016 r. Air Baltic będzie latał na trasie Radom-Ryga cztery razy w tygodniu.

Od 18 września z Radomia będzie można polecieć także do czeskiej Pragi. Linię będzie obsługiwać Czech Airlines. Loty odbywać się będą trzy razy w tygodniu: w poniedziałki, piątki i niedziele.

Jak jednak pisze Money.pl lotnisko w Radomiu często podawane jest jako przykład niepotrzebnej inwestycji, forsowanej przez lokalne władze wbrew rachunkowi ekonomicznemu. Radom zainwestował w port lotniczy ok. 100 mln zł.

W styczniu lotnisku zabrakło pieniędzy na bieżącą działalność i miasto musiało je ratować pożyczką w wysokości 3 mln zł.

Bezsensowna inwestycja

W kwietniu prywatny inwestor nabył 250 tys. akcji spółki Port Lotniczy Radom. Z 25 mln zł za tę transakcję część pieniędzy trafi na pokrycie kosztów utrzymania do końca 2015 r., część na spłatę leasingów oraz pożyczek, a także m.in. na dokończenie inwestycji związanej ze światłami nawigacyjnymi.

- To, że z lotniska zacznie wreszcie ktoś latać nie zmienia mojej opinii o tym przedsięwzięciu. Ta inwestycja jest bezsensowna - mówi w rozmowie z money.pl analityk rynku transportowego Adrian Furgalski. Jak wskazuje, o wiele szerszym oknem na świat są dla Radomian warszawskie lotniska na Okęciu i w Modlinie.

Okęcie i Modlin czekają

- Tam jest o wiele więcej połączeń niż z takiej Rygi. Dojazd do stolicy też będzie się poprawiał, choćby drogą S7 albo pociągiem - wskazuje ekspert.

Według Furgalskiego prędzej czy później czeka nas dyskusja na temat regionalnych lotnisk - czy rzeczywiście wszystkie porty lotnicze, które powstały w ostatnich latach są potrzebne i czy niektórych z nich nie trzeba po prostu zamknąć.

 


KOMENTARZE (11)ZOBACZ WSZYSTKIE

lepiej bylo zainwestowwac w super szybka kolej radom warszawa modlin

tyle w temacie, 2016-01-10 19:53:31 odpowiedz

jeśli p. Furgalski jest tak dobrym analitykiem, to może niech zanalizuje cała sytuację związaną z lotniskiem w Radomiu, a nie pisze tak stronniczy artykuł? nie wiem dlaczego nie zostało wspomniane, że pomysł lotniska w Radomiu zrodził się ok. 2006 roku jako lotniska zapasowego dla Okęcia. poza tym p...rzed jego powstaniem miała funkcjonować już szybka kolej z Warszawy oraz dwie trasy S7 i S12. oczywiście później PO i PSL, zamiast zadbać o region, zawiesiły inwestycje w drogi ekspresowe i kolejowe. dodatkowo wymyśliły sobie lotnisko w Modlinie, na "gołej ziemi" - gdzie nie było ani infrastruktury, ani potencjału na nowych pasażerów oprócz tych z Warszawy (w przeciwieństwie do Radomia, który liczy wielu mieszkańców i mógł także zgarnąć część osób z woj. świętokrzyskiego). zresztą - na lotnisku w Modlinie NIK nie zostawiło po kontroli suchej nitki... ale oczywiście ważniejsze było partyjne kolesiostwo niż sensowna wizja wsparcia i rozwoju regionu... rozwiń

znany, 2015-09-04 15:14:03 odpowiedz

Do ja: Masz rację.Każda prywatna firma już dawno by zbankrutowała.Nie wiem kiedy nowe władze zrozumieją,że dalej pakując nasze pieniądze,w to nieszczęsne lotnisko,zaprzepaszczają szansę na rozwój Radomia w przyszłości.Ja to mam gdzieś,ale moje dzieci już nie>prezydent Witkowski też jest młodym cz...łowiekiem z młodzieżą w domu,więc nie wiem jaki jest cel tego co robi?Pozdrawiam rozwiń

Radomianin, 2015-09-03 11:54:33 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE