PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotniska regionalne w Polsce: potencjał, plany, perspektywy rozwoju

  • JS    9 grudnia 2016 - 21:15
Lotniska regionalne w Polsce: potencjał, plany, perspektywy rozwoju
Port Lotniczy Radom (Fot.: Wikimedia, Rafał T, CC2.0)

• W Polsce funkcjonuje czternaście portów regionalnych: Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Modlin, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Szczecin-Goleniów, Wrocław i Zielona Góra.
• Tworzą one sieć lotnisk które swoich obszarem oddziaływania, rozumianym jako dwugodzinny promień jazdy samochodem, pokrywają praktyczne całe terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.




W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów, z czego ok 19 mln skorzystało z połączeń oferowanych przez lotniska regionalne. Lotniska regionalne przewidują, że do 2025 roku będą obsługiwały ponad 32 mln pasażerów, a w dalszy rozwój infrastruktury lotniskowej zainwestują ponad 2,2 mld zł.

Udział lotnisk regionalnych w ruchu pasażerskim wzrósł z 31% w 2004 roku do 63% w 2015 roku. Zdaniem ekspertów, trend wzrostowy dla regionalnych portów lotniczych jest  naturalny i będzie kontynuowany w przyszłości ze względu na liberalizację rynku, preferencje pasażerów dla połączeń bezpośrednich, zmiany modelu działania LCC (linie niskokosztowe) i wzrost znaczenia regionów w Europie.

Wykres 1: Zmiana udziału lotnisk regionalnych w rynku

W szczytowym okresie obowiązywania rozkładu lato 2016, z polskich portów regionalnych wykonywanych jest 1 606 rejsów tygodniowo, co przekłada się na około 475 tys. miejsc oferowanych tygodniowo na rejsy z Polski w szczycie sezonu.

W 2015 roku polskie lotniska obsłużyły 81,5 tys. ton frachtu on board, podczas gdy w 2014 r liczba ta wynosiła 72,9 tys. ton frachtu. Oznacza to wzrost o 11,8% w skali roku. Dla porównania dynamika światowego wzrostu cargo w tym okresie wyniosła 2,2%.

Wpływ na region

Szacuje się, że polskie lotniska regionalne wygenerowały 14 tys. bezpośrednich miejsc pracy.

Lotniska regionalne odgrywają rosnącą rolę w poprawie dostępności regionu dla podróżnych biznesowych, wspiera decyzje inwestycyjne, wspiera transport towarów, poprawia efektywność pracy oraz napływ turystów. Wpływ ten określany jest mianem katalitycznego.

To właśnie ten rodzaj wpływu lotniska na rozwój społeczno-gospodarczy jest uznawany za najważniejszy i w największym stopniu wyrażający korzyści z posiadania i rozwijania lotniska. Wpływ katalityczny polskich portów regionalnych szacuje się na ok. 220 tys. miejsc pracy i 2% wpływ na PKB Rzeczpospolitej.

Lotniska regionalne korzystnie wpływają na zrównoważony rozwój gospodarczy kraju, poprawiając dostępność regionów drogą lotniczą, dzięki czemu poprawiają atrakcyjność inwestycyjną np. Dolny i Górny Śląsk, Małopolska, Wielkopolska i Pomorze, które zajmują czołowe miejsca w rankingach atrakcyjności inwestycyjnej.

Wokół lotnisk regionalnych powstają strefy aktywności gospodarczej, które mogą się rozwijać, oferować miejsca pracy i daniny publiczne, np. Cargo City obok Portu Lotniczego Katowice.

Dzięki lotniskom regionalnym powstają miejsca pracy w nowoczesnych gałęziach / elementach łańcucha produkcyjnego o wysokiej wartości dodanej, np. branża samochodowa na Śląsku, branża BPO rozwijająca się w Lublinie wraz z rozpoczęciem działalności lotniska regionalnego, czy obsługa techniczna statków powietrznych na lotnisku w Rzeszowie.

Bez lotnisk regionalnych niemożliwy byłby rozwój turystyki przyjazdowej i promocja Polski, czego sztandarowym przykładem jest Kraków korzystający z rozwiniętej siatki połączeń, zwłaszcza niskokosztowych, lotniska regionalnego Kraków Balice.







×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.