Lublin będzie miał 38 nowych trolejbusów

38 trolejbusów dla komunikacji miejskiej w Lublinie wyprodukuje konsorcjum firm Ursus oraz Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie. Pięć pierwszych pojazdów miasto otrzyma jeszcze w tym roku.
Lublin będzie miał 38 nowych trolejbusów

Montaż trolejbusów odbywać się będzie w zakładzie Ursusa w Lublinie.

"Opisując prosto, to będzie wyglądać tak, że przygotowane wstępnie kadłuby tego trolejbusu będą dostarczane z firmy Bogdan i tutaj będą wyposażane w całą aparaturę elektryczną, mechaniczną, czyli będzie się odbywał głęboki montaż, aż do gotowego wyrobu" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej za-ca dyrektora zakładu Ursusa w Lublinie Marek Zmarz, odpowiedzialny w Ursusie za projekt współpracy z firmą Bogdan.

Jak dodał, poszczególne komponenty trolejbusów będą pochodzić od renomowanych producentów z Niemiec, Czech, Polski, Korei.

Nowe trolejbusy - Ursus T-70116 - będą niskopodłogowe, o długości 12 metrów. Będzie w nich 76 miejsc, w tym 38 miejsc siedzących. Będą wyposażone w specjalny system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania, a dzięki zamontowanym bateriom akumulatorów będą mogły pokonać odcinek trasy do 5 km długości bez zasilania z trakcji elektrycznej. Takie rozwiązanie pozwala na kontynuację jazdy np. w czasie awarii i przerwy w dostawie prądu, a także umożliwia czasowe odłączenie trolejbusu od trakcji np. podczas omijania wypadku drogowego.

Trolejbusy będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wnętrza, a także w automaty do sprzedaży biletów i elektroniczne wyświetlacze informujące o trasie przejazdu.

Konsorcjum firm Ursus oraz Bogdan Motors z Łucka na Ukrainie wygrało przetarg na dostawę trolejbusów ogłoszony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Trolejbusy będą kosztować 64,9 mln zł.

Pięć pojazdów ma być dostarczone jeszcze w tym roku, kolejne 20 - w roku 2014, a pozostałe 13 - w roku 2015.

Ursus we współpracy z ukraińską firmą Bogdan (która zajmuje się produkcją autobusów) będzie w Lublinie produkować również autobusy hybrydowe - z napędem elektrycznym i spalinowym. W roku 2013 ma ich powstać pięć. W kolejnych latach planowane jest zwiększanie produkcji. Jak powiedział Zmarz, pierwsze zamówienia na te pojazdy już są złożone, ale spółka nie chce jeszcze zdradzać, kim są zamawiający.

W związku z produkcją trolejbusów i autobusów Ursus planuje zwiększyć zatrudnienie - sukcesywnie do 2015 r. ma ono wzrosnąć o około 100 osób.

Prezes Ursusa Andrzej Zarajczyk podkreślił, że w tym roku mija 120. rocznica powstania firmy. "Mało kto wie, że Ursus produkował kiedyś autobusy i te autobusy jeździły po Lublinie" - dodał.

Przetarg na zakup 38 trolejbusów był elementem realizowanego od 2010 r. unijnego projektu "Zintegrowany system miejskiego transportu publicznego w Lublinie", który zakłada m.in. rozwijanie komunikacji trolejbusowej, w tym zakup 70 trolejbusów, budowę 25 km nowych linii trolejbusowych oraz zajezdni dla tych pojazdów. W ubiegłym roku podpisana została już umowa z firmą Solaris Bus & Coach na zakup 20 trolejbusów Trollino.

Projekt modernizacji transportu miejskiego - obejmujący też m.in. zakup 100 nowych autobusów, przebudowę niektórych ulic i skrzyżowań oraz utworzenie systemu zarządzania transportem publicznym - ma być zakończony w 2015 r. Będzie kosztował ponad 520 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej wynieść ma przeszło 310 mln zł.

Ursus to spółka z polskim kapitałem, specjalizująca się w produkcji ciągników i maszyn rolniczych. Posiada cztery zakłady produkcyjne w Polsce - Lublinie, Dobrym Mieście k. Olsztyna, Biedaszkach Małych k. Kętrzyna i Opalenicy - oraz jeden zakład w Bośni i Hercegowinie. Zatrudnia obecnie ok. 700 osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.