Lublin kupi 15 nowych trolejbusów

15 trolejbusów przegubowych dostarczy gminie Lublin konsorcjum Ursus Bus 11. Koszt zakupu nowego taboru dla komunikacji miejskiej w Lublinie to 34 mln zł.
Lublin kupi 15 nowych trolejbusów
Zakup trolejbusów jest współfinansowany z projektu unijnego (fot.wikipedia.org/zdj. ilustracyjne)

• Równolegle z zakupem trolejbusów planowany jest też zakup 32 autobusów elektrycznych, a także budowa punktów ich ładowania.

• Lubelski ZTM planuje dalszą odnowę taboru i rozwój komunikacji.

Zarząd Transportu Miejskiego w imieniu Gminy Lublin podpisał umowę z konsorcjum Ursus Bus 11 (Ursus Bus S.A. oraz Ursus S.A.) na zakup i dostawę 15 sztuk trolejbusów przegubowych - fabrycznie nowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych, wyposażonych w monitoring. "Wykonawca dostarczy trolejbusy będące przedmiotem zamówienia w jednej transzy do 21 maja 2018 r." - poinformowała podinspektor ds. marketingu i kontaktów z mediami Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie Monika Fisz.

Zakup trolejbusów jest współfinansowany z projektu unijnego "Rozbudowa sieci komunikacji zbiorowej dla potrzeb Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego" zaplanowanego do realizacji z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020.

Projekt ten oprócz zakupu taboru obejmuje także m.in. budowę w Lublinie ul. Muzycznej wraz z obustronnymi buspasami, trakcją trolejbusową i mostem nad rzeką Bystrzycą (już powstałe), budowę trakcji trolejbusowych w ul. Jana Pawła II i al. Kraśnickiej, budowę podstacji zarządzania mocą. Szacowana całkowita wartość projektu to ok. 90 mln zł, a wartość dofinansowania unijnego to ponad 63 mln zł.

Rozbudowa sieci trolejbusowej to element przyjętej w Lublinie strategii inwestowania w komunikację ekologiczną. Jak podkreśliła Fisz, największą zaletą trolejbusów jest ich cicha praca (w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym, napęd elektryczny emituje od 10 do 15 dB mniej) oraz brak emisji spalin. "Do zalet tego środka transportu należy też zaliczyć lepszą dynamikę i płynność ruchu z uwagi na brak skrzyni biegów, większą zdolność pokonywania wzniesień oraz możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu silnikiem. Trolejbusy stają się symbolem rozwoju miasta" - zaznaczyła Fisz.

Lubelski ZTM planuje dalszą odnowę taboru i rozwój komunikacji. W ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 w Lublinie ma być realizowane jeszcze trzy projekty, których łączna wartość przekracza 483 mln zł, a dofinansowanie unijne ma stanowić ponad 350 mln.

Obejmują one m.in. zakup łącznie 40 trolejbusów, rozbudowę tras trolejbusowych wraz z systemem zasilania trakcji, przebudowę ulic i skrzyżowań m.in w celu przystosowania ich do ruchu trolejbusów.

Równolegle z zakupem trolejbusów planowany jest też zakup 32 autobusów elektrycznych, a także budowa punktów ich ładowania. Ponadto w Lublinie mają powstać specjalne parkingi dla osób, które dojeżdżają z przedmieść i sąsiednich gmin, aby mogły pozostawić swoje pojazdy i przesiąść się do komunikacji zbiorowej; dla kierowców, którzy podwożą pasażera do autobusu czy trolejbusu; a także dla rowerzystów (zlokalizowane w pobliżu peryferyjnych przystanków), aby mogli zostawić rower i jechać dalej komunikacją miejską.

W poprzedniej edycji Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 miasto Lublin również zrealizowało projekt modernizacji i rozbudowy komunikacji trolejbusowej. Zakupiono wtedy 70 nowych trolejbusów, w tym 20 pojazdów jest wyposażonych w alternatywny napęd w postaci silnika spalinowego, a 50 posiada baterie akumulatorów (Pozwala to na jazdę trasą niewyposażoną w trakcję trolejbusową). Wybudowano także 26,4 km trakcji trolejbusowej i obecnie jest w Lublinie łącznie blisko 60 km takiej trakcji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.