Lublin pierwszym elektromobilnym miastem w Polsce?

• Miasto Lublin (20 lutego) podpisze list intencyjny z Ministerstwem Rozwoju i Finansów oraz Ministerstwem Energii i Polskim Funduszem Rozwoju, który zakłada podjęcie współpracy z rządem na rzecz rozwoju elektromobilności w Polsce.
• Lublin jest gotowy do wdrażania programów pilotażowych, wypracowania dobrych praktyk i utworzenia Centrum Elektromobilności.
Lublin pierwszym elektromobilnym miastem w Polsce?
Plany rozwoju transportu zbiorowego na lata 2014-2020 przewidują zakup 40 nowych trolejbusów (fot. lublin.eu)

- Obecnie Lublin jest gotowy i chętny do wdrażania programów pilotażowych w dziedzinie elektromobilności, wypracowania dobrych praktyk, zbudowania zespołu eksperckiego i utworzenia Centrum Elektromobilności w naszym mieście. Ze względu na ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami pyłowymi i gazowymi oraz potrzebę ograniczenia hałasu w mieście, rozwój komunikacji elektrycznej jest bardzo potrzebny - mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta miasta.

Czytaj też: Program Rozwoju Elektromobilności. Elektryczne autobusy zawitają do kolejnych miast

Jak podkreśla ratusz, atutami miasta jest stały rozwój transportu zbiorowego, ukierunkowanego na elektromobilność od 63 lat. Miasto przypomina, żen posiada niezbędną infrastrukturę, którą tworzy ponad 61 km trakcji trolejbusowych oraz największy system „pojazdów na szelkach” liczący 90 trolejbusów kursujących na 12 liniach i 111 trolejbusów w inwentarzu (wszystkie pojazdy są produkcji polskiej, w tym 38 trolejbusów wyprodukowanych w Lublinie przez firmę URSUS).

Dodatkowo posiada także 12 podstacji trolejbusowych zarządzanych zdalnie przez Centrum Sterowania Mocą. Ratusz podkreśla, że trolejbusowa sieć trakcyjna może być wykorzystywana jako sieć wewnętrzna do testowania urządzeń stabilizujących sieć elektroenergetyczną i systemów magazynowania energii.

Plany rozwoju transportu zbiorowego na lata 2014-2020 przewidują zakup 40 nowych trolejbusów, budowę 3 podstacji zasilających trakcję trolejbusową oraz budowę 10 km nowej trakcji trolejbusowej.

Lublin ma również plany uruchomienia systemu autobusu elektrycznego, obejmującego autobusy elektryczne (32 w ramach projektów podstawowych i około 35 w ramach projektów rezerwowych) oraz stanowiska szybkiego ładowania (7 w ramach projektów podstawowych i 5 w ramach projektów rezerwowych). Pojazdy będą wyposażone w ogniwa umożliwiające przejazd minimum 40 km pomiędzy ładowniami – czas ładowania ok. 10 minut na przystanku końcowym (pętli).

Szybko wzrasta liczba pojazdów zasilanych energią elektryczną (w tym z napędem hybrydowym), zarejestrowanych w Urzędzie Miasta Lublin. W 2014 roku było 19 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych, w 2015 – 39 pojazdów, a obecnie jest już ponad 100 zarejestrowanych samochodów osobowych i 1 autobus elektryczny.

"Konsekwentne działania Lublina, związane z wdrażaniem niskoemisyjnego transportu, zostały już docenione w kraju. Miasto było laureatem polskiej edycji konkursu European Green Public Procurement Award w 2016 roku – za zakup i dostawę 70. nowych trolejbusów – najlepsze w Polsce zielone zamówienia publiczne. Za politykę mobilności i komunikację ze społeczeństwem Lublin wygrał w 2015 roku konkurs ECO MIASTO, organizowany przez Ambasadę Francji w Polsce"- przypomina ratusz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

tylko zacznijmy dynamicznie te zmiany wprowadzać, plus bu- pasy, plus zakaz wjazdu diesli do miasta.Jedni zechcą inni będą musieli się przesiąść do MPK.. tylko szybciej bo szybciej poumieramy zanim coś się zmieni w Lublinie

m, 2017-02-05 22:11:04 odpowiedz

O, świetnie by było. Sam się zastanawiam nad elektrycznym autem odkąd syn dostał scoopper - elektryczne coś podobnego do skutera. Ekonomiczność użytkowania jest niesamowita!

MartyniukPaweł, 2017-01-30 22:32:44 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE