Lublin: rowery miejskie ruszą 21 marca; będzie ich więcej

21 marca, po zimowej przerwie, uruchomiony zostanie w Lublinie system wypożyczania rowerów miejskich. Do końca roku liczba dostępnych jednośladów ma zostać podwojona - zapowiadają władze samorządowe.
Lublin: rowery miejskie ruszą 21 marca; będzie ich więcej

"Liczymy na to, że w tym roku rowery miejskie będą cieszyć się jeszcze większą popularnością niż w poprzednim" - powiedział Karol Kieliszek z biura prasowego lubelskiego Ratusza.

Sprzyjająca pogoda i apele mieszkańców sprawiły, że zimowa przerwa w funkcjonowaniu miejskich rowerów została skrócona. Pierwotnie miała trwać do 1 kwietnia jednak zdecydowano, że sezon rozpocznie się już w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny, 21 marca.

W niespełna 350-tysięcznym Lublinie miejski system wypożyczalni rowerów powstał we wrześniu ubiegłego roku i spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. W ciągu niespełna trzech miesięcy przed zimową przerwą, zarejestrowało się w nim ponad 22 tys. osób, a liczba wypożyczeń przekroczyła 128 tysięcy. System liczy 400 rowerów dostępnych w 40 samoobsługowych stacjach i jest drugim największym w Polsce, po warszawskim.

W tym roku system ma być dwukrotnie powiększony, będzie liczył 800 rowerów i 80 stacji, prawdopodobnie nastąpi to w czerwcu. Trwają już konsultacje dotyczące lokalizacji nowych stacji rowerowych, mieszkańcy zgłosili aż 350 propozycji. Nowe stacje pojawią się m.in. w osiedlach Rudnik, Tatary, Sławinek i przy ul. Jan Pawła II. Przybędzie też stacji w centrum miasta - zapowiedział Kieliszek.

Podpisy pod petycją do prezydenta miasta o wcześniejsze uruchomienie wypożyczalni zbierali aktywiści z Porozumienia Rowerowego. Zabiegają oni o jak najlepsze warunki do poruszania się po mieście rowerami.

"Ubiegły rok był rokiem rewolucji rowerowej w Lublinie, pojawił się Lubelski Rower Miejski, kilkukrotnie zwiększyła się liczba pasów rowerowych na ulicach. Jednak są liczne mankamenty infrastruktury, dlatego będziemy prowadzili obywatelskie odbiory inwestycji rowerowych" - powiedział Krzysztof Kowalik z Porozumienia Rowerowego.

Członkowie tego stowarzyszenia zamierzają zmierzyć ruch rowerowy w mieście, kompleksowo zbadać jakość tras rowerowych i przeanalizować zagrożenia dla bezpieczeństwa rowerzystów. Chcą też przeprowadzić audyt stosowania standardów polityki rowerowej obowiązujących w Lublinie od 2011 r. i przeanalizować dokumenty planistyczne pod kątem zapisów ważnych dla rowerzystów. Ich potrzeby - zdaniem Kowalika - jeszcze często nie są uwzględniane, o czym świadczy przykład otwartego w tym miesiącu nowego centrum handlowego Tarasy Zamkowe, gdzie przygotowano parkingi dla 1400 samochodów i tylko pięć stojaków na rowery.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE