Lublin testuje autobus hybrydowy

Hybrydowy autobus, wyposażony w silniki spalinowy i elektryczny, zaprezentowano w czwartek w Lublinie. Autobus wyprodukowany przez Volvo będzie przez tydzień woził pasażerów komunikacji miejskiej w Lublinie.
Lublin testuje autobus hybrydowy

Autobus będzie testowany w Lublinie (zabierz głos/oceń prezydenta) do 17 listopada.

- Będzie jeździł na pięciu różnych liniach, których trasa prowadzi do różnych dzielnic Lublina - powiedziała rzeczniczka Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie Weronika Opasiak.

Innowacyjny autobus Volvo 770 Hybrid jest produkowany w fabryce Volvo we Wrocławiu seryjnie od 2010 r. Autobus wyposażony jest w silnik spalinowy o mocy 210 KM oraz silnik elektryczny o mocy 160 KM.

Taki napęd hybrydowy jest korzystnym rozwiązaniem dla pojazdów, które często zatrzymują się i ruszają. Autobus wyposażony jest w system "stop-start", dzięki któremu silnik spalinowy wyłącza się automatycznie, gdy pojazd zatrzymuje się na przystanku lub na światłach, a gdy rusza napędzany jest silnikiem elektrycznym.

Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/godz. znów automatycznie przełącza się na silnik spalinowy. To rozwiązanie powoduje znacznie zmniejszenie poziomu hałasu oraz redukcję emisji spalin.

Pojazd ma 12 metrów długości, jest niskopodłogowy, może zabrać w sumie ok. 90 osób, w tym 30 na miejscach siedzących.

Koszt podstawowej wersji autobusu to ponad 1 mln zł. Według producentów zastosowana technologia hybrydowa pozwala na redukcję zużycia paliwa o około 30 proc. oraz na redukcję emisji szkodliwych zanieczyszczeń nawet do 50 proc.

Czytaj też: Opłacalny hybrydowy autobus to ułuda więc to się nie uda

Jak powiedziała Małgorzata Durda z Volvo Polska, Lublin jest drugim po Wrocławiu miastem, w którym testowany jest autobus hybrydowy Volvo. Prezentacje i testy autobusu planowane są również w innych miastach Polski.

Wrocławska fabryka od 2010 r. wyprodukowała już ponad 200 autobusów hybrydowych. Zostały one dostarczone do operatorów transportu miejskiego w różnych miastach Europy m.in. w Szwecji, Austrii, Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii.

Obecny na prezentacji zastępca prezydenta Lublina Grzegorz Siemiński powiedział, że wprowadzanie nowoczesnych ekologicznych technologii jest jednym z priorytetów w rozwijaniu komunikacji miejskiej w Lublinie.

- To kolejna duża firma, która prezentuje swoje nowatorskie rozwiązania. Życzylibyśmy sobie, aby tego typu autobusy w Lublinie jeździły. Kiedy? Trudno powiedzieć. Obecnie realizujemy już projekt wymiany taboru, ale chcielibyśmy w przyszłości, w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej, ten proces wymiany kontynuować - powiedział Siemiński.

We wrześniu autobus elektryczny na baterie prezentowała w Lublinie czeska firma SOR Libchavy.

W Lublinie realizowany jest obecnie projekt modernizacji komunikacji miejskiej. Do 2015 r. zakupionych ma być 100 nowych autobusów i 70 nowych trolejbusów, a długość trakcji trolejbusowej ma być podwojona. Cały projekt będzie kosztował ok. 520 mln zł. Ponad połowa ma być sfinansowana z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE