Małopolskie. Powstanie Podhalańska Kolej Regionalna

Porozumienie o utworzeniu Podhalańskiej Kolei Regionalnej podpisali 16 maja samorządowcy z powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego z marszałkiem województwa małopolskiego. Pierwsze połączenie na trasie Zakopane - Nowy Targ ma ruszyć w grudniu bieżącego roku.
Małopolskie. Powstanie Podhalańska Kolej Regionalna
Docelowo pasażerowie Podhalańskiej Kolei Regionalnej mają korzystać z funkcjonującego w Małopolsce systemu biletów aglomeracyjnych fot.shutterstock)

"Chcemy jak najwięcej podróżujących przenieść z samochodów na tory. Chcemy, aby kolejowa rewolucja dotarła także na Podhale i poprzez uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanem rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance. Jeżeli uruchomimy Podhalańską Kolej Regionalną, to sytuacja ulegnie znacznej poprawie" - mówił marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Marszałek szacuje, że wysokość dopłat do funkcjonowania Podhalańskiej Kolei Regionalnej wyniesie od czterech do pięciu mln zł rocznie. Zgodnie z porozumieniem dwie trzecie kosztów pokryje województwo małopolskie, a pozostałą część samorządy.

Na mocy zawartego we wtorek porozumienia, Urząd Marszałkowski ma zakupić szynobusy, a gminy, przez które przebiega trasa, mają zadbać o wybudowanie dodatkowych przystanków, parkingów i tras rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych. W projekt zaangażowane są miasta Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec, Szaflary i Raba Wyżna.

Docelowo pasażerowie Podhalańskiej Kolei Regionalnej mają korzystać z funkcjonującego w Małopolsce systemu biletów aglomeracyjnych. Bilety będzie można kupować w formie mobilnej. W przyszłości Podhalańska Kolej Regionalna ma objąć trasę od Rabki-Zdroju do Zakopanego.

Dotychczas w Małopolsce uruchomiono trzy koleje aglomeracyjne, które cieszą się dużym powodzeniem. W ubiegłym roku z tych połączeń skorzystało ponad 5 mln pasażerów.

Zdaniem burmistrza Zakopanego Leszka Doruli, uruchomienie tej kolei będzie miało duże znaczenie dla całego Podhala. "Musimy walczyć o rozwój komunikacji na naszym terenie. Alternatywą dla zatłoczonej Zakopianki jest właśnie kolej, którą można dotrzeć do pracy czy szkoły, a turyści mogą docierać do atrakcji" - zaznaczył Dorula.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE