Mazowieckie, W Płocku hybrydowe autobusy z dofinansowaniem unijnym

Urząd Miasta Płocka podpisał w czwartek dwie umowy z Solaris o łącznej wartości 47,5 mln zł na dostawę 25 autobusów hybrydowych dla Komunikacji Miejskiej. Nowe pojazdy wejdą do eksploatacji najpóźniej we wrześniu 2018 r. To część projektu z dofinansowaniem unijnym.
Mazowieckie, W Płocku hybrydowe autobusy z dofinansowaniem unijnym
Łączny zakup 25 autobusów, najnowocześniejszych, z mieszanym napędem spalinowo-elektrycznym (fot.mzt.kielce)

Zgodnie z rozstrzygniętymi wcześniej przetargami, do Płocka trafią nowoczesne autobusy Solaris Urbino - 17 sztuk o długości 12 metrów oraz 8 sztuk o długości 18 metrów. Inwestycja jest częścią realizowanego tam programu mobilności miejskiej o wartości 92,4 mln zł, który w październiku otrzymał 66,5 mln zł unijnego wsparcia.

"Łączny zakup 25 autobusów, najnowocześniejszych, z mieszanym napędem spalinowo-elektrycznym, to jeden z większych zakupów tego typu pojazdów hybrydowych, nie tylko w skali Polski, ale w skali europejskiej" - podkreślił Andrzej Sienkiewicz z Solaris Bus & Coach. Wyjaśnił, iż nowe autobusy będą dostarczane do Płocka sukcesywnie w sierpniu 2018 r.

"To ważny moment z perspektywy miasta. Bez środków unijnych pewnie nie moglibyśmy tak sprawnie i szybko kupić tych autobusów" - ocenił prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. Przypomniał, że tamtejsza Komunikacja Miejska obsługuje nie tylko Płock, ale także gminy ościenne.

Prezes płockiej Komunikacji Miejskiej Janusz Majchrzak zwrócił uwagę, że 25 nowych autobusów to niemal jedna czwarta całej floty tych pojazdów, którą obecnie posiada spółka. "Autobusy hybrydowe to zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i zmniejszenie zużycia paliwa rzędu 20-30 proc. w zależności od tras, na których pojazdy są eksploatowane" - zaznaczył.

Według płockiego Urzędu Miasta, autobusy tamtejszej Komunikacji Miejskiej przewożą codziennie 50 tys. pasażerów, a w ciągu roku pokonują 5 mln km.

Program mobilności miejskiej, na który Płock otrzymał kilka tygodni temu wsparcie unijne, oprócz zakupu nowych autobusów, zakłada także budowę 40 wiat przystankowych, w tym 10 z elektronicznym systemem informacji pasażerskiej i system powiadamiania SOS oraz budowę parkingu na peryferiach miasta, w pobliżu cmentarza komunalnego, przy drodze krajowej nr 60 w kierunku Ciechanowa, gdzie powstaną 223 miejsca dla samochodów oraz 100 miejsc dla rowerów.

Częścią tego projektu jest również rozbudowa ul. Łukasiewicza, jednej z głównych arterii Płocka wraz z drogą rowerową i budową ronda oraz budowa ścieżki rowerowej przy ul. Tysiąclecia i Mickiewicza - obie inwestycje dotyczą centrum miasta.

Rozwój mobilności miejskiej w Płocku został wcześniej wpisany do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), instrumentu wsparcia finansowego, który został stworzony przez samorząd Mazowsza dla pięciu tamtejszych subregionów w ramach unijnej perspektywy 2014-20 i uzyskał akceptację Komisji Europejskiej.

Celem jest równomierny rozwój całego województwa poprzez realizację przedsięwzięć o znaczeniu ponadlokalnym.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT - wtedy projekt określany był, jako Regionalny Instrument Terytorialny, podpisały władze Płocka oraz 11 okolicznych samorządów, w tym powiatów: płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin: Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród.

Do RIT wpisano kilkanaście inwestycji, jak np. dokończenie budowy obwodnicy Płocka, rewitalizację tamtejszego nabrzeża wiślanego oraz budowę ścieżek rowerowych - inwestycje te są obecnie realizowane.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE