PARTNER PORTALU
  • BGK

Mazowsze. Domagają się rządowego wsparcia dla PKS-ów

  • pt    28 marca 2018 - 16:50
Mazowsze. Domagają się rządowego wsparcia dla PKS-ów
Na Mazowszu likwidowane są kolejne połączenie, upadają także niektóre PKS-y (fot.mazovia)

Radni województwa mazowieckiego oczekują od rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, m.in. w zakresie finansowania publicznego transportu drogowego.




  • Radni województwa mazowieckiego przygotowują stanowisko dotyczące konieczności dofinansowania ze środków budżetu państwa jednostek samorządu terytorialnego w zakresie finansowania publicznego transportu zbiorowego.
  • W najbliższym czasie tą sprawą zajmie się komisja sejmikowa.
  • Na Mazowszu likwidowane są kolejne połączenie, upadają także niektóre PKS-y.

 - To bardzo trudna sytuacja. Mieszkańcy Mazowsza mogą zostać pozbawieni połączeń autokarowych - podkreśla marszałek Adam Struzik.

- Niestety, samorządy lokalne same sobie z tym problemem nie poradzą. Potrzebne jest wsparcie państwa zarówno na poziomie prawnym jak i finansowym - dodaje marszałek.

Czytaj też: Plaga likwidacji PKS-ów. Mazowsze przestrogą dla innych regionów 

Jak podkreśla urząd marszałkowski - radni województwa mazowieckiego z zaniepokojeniem śledzą informacje dotyczące likwidacji niektórych PKS-ów na Mazowszu. Z końcem czerwca działalność transportową prawdopodobnie zakończą należące do największej obecnie na rynku polskim firmy transportowej -Grupy Mobilis, PKS-y w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim. W praktyce oznacza to, że od 1 lipca br. część mieszkańców może stracić możliwość dojazdu do placówek służby zdrowia, szkół, pracy, ośrodków kultury, punktów usługowych czy placówek pocztowych.

Na Mazowszu działa obecnie 17 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie działalności przewozowej osób. Przedsiębiorstwa te prowadzą również często stacje dystrybucji paliw oraz stacje diagnostyczne.

Zadanie samorządów

Większość skupiona jest na wykonywaniu przewozów o zasięgu lokalnym: gminnym, powiatowym, w części również międzypowiatowym. W zależności od charakteru przewozów pozwolenia na regularne przewozy osób transportem drogowym wydają: marszałek województwa, prezydent, starosta, burmistrz i wójt. Liczba zezwoleń wydanych przez marszałka na koniec 2017 r. wyniosła prawie 900. Pokazuje to, z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia.

Jak wyjaśnia Mazowiecki Urząd Marszałkowski, zgodnie z Planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego zadaniem marszałka jest objęcie przewozami użyteczności publicznej głównej sieci transportowej województwa. Zadanie to realizują dwie spółki kolejowe - Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. Jest to olbrzymie, coroczne obciążenie finansowe. Samorząd przeznacza na to w sumie 250 mln zł.

Tymczasem połączenie pozostałych miast powiatowych z Warszawą, a także zapewnienie skomunikowania pomiędzy miastami powiatowymi należy do zadań pozostałych jednostek samorządu terytorialnego - gmin i powiatów. Połączenia te są organizowane głównie jako linie dowozowe do węzłów przesiadkowych lub głównych korytarzy transportowych - na zasadzie porozumień pomiędzy samorządami. Powiaty mogą również pomiędzy sobą zawierać porozumienia w celu uruchomienia przewozów. Nie jest to jednak zadanie łatwe, chociażby dlatego, że wymaga dużych nakładów finansowych. Nie wszystkie samorządy stać na takie rozwiązanie.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Ala, 2018-03-29 11:27:14

    Nie istnieje coś takiego jak Mazowiecki Urząd Wojewódzki.....