Metropolie: nowelizacja ustawy śmieciowej do uzupełnienia

W kosztach systemu gospodarowania odpadami trzeba uwzględnić wydatki na kampanię informacyjną, edukację oraz likwidację dzikich wysypisk i odbiór odpadów komunalnych z koszy ulicznych oraz inne koszty związane z selektywną zbiórką odpadów komunalnych – uważają samorządowcy z dużych miast.

W wyniku półrocznego doświadczenia we wdrażaniu nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, uwzględniając potrzebę zmian oraz uzyskania celów nałożonych na gminy, 12 największych miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich wnosi o zmianę przepisów zawartych w ustawie z dnia 13 września 1996 roku – pisze w stanowisku Unia Metropolii Polskich.

Propozycje zostały podzielone na trzy zasadnicze grupy: pilne (do wprowadzenia do 30 czerwca br.), pożądane oraz inne - do rozważenia.

Rada UMP popiera sukcesywne poprawianie prawa gospodarki odpadami, aby nie burzyć nowego i z takim trudem wprowadzanego systemu
.

Zgodnie z taką logiką oraz wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, który orzekł o częściowej niekonstytucyjności przepisów ustawy o gospodarowaniu odpadami.

Rada UMP z zadowoleniem przyjmuje złożony właśnie do laski marszałkowskiej - w imieniu Klubu Platformy Obywatelskiej - projekt tzw. małej nowelizacji ustawy (projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali), który ma na celu rozwiązanie najpilniejszych kwestii, aby później, w kolejnej nowelizacji, uwzględnić postulaty problemowe, które wymagają głębszych analiz.

Rada UMP zauważa, że w ww. projekcie tzw. małej nowelizacji zabrakło postulowanych przez UMP jako pilne zapisów dotyczących następujących artykułów:

Art. 6r ust.2 (koszty systemu), w którym zdaniem UMP należy stworzyć możliwość uwzględnienia w kosztach systemu również kosztów kampanii informacyjnej, edukacji oraz likwidację dzikich wysypisk i odbiór odpadów komunalnych z koszy ulicznych oraz innych kosztów związanych z selektywną zbiórką odpadów komunalnych.

Miasta domagają się także określenia  w ustawie zasady na jakich przedsiębiorca ma prawo przekazać odpady do instalacji zastępczej w sytuacji, kiedy instalacje regionalne wskazane dla danego regionu nie dysponują wolnymi mocami przerobowymi.

Samorządowcy chcą także w zakresie definicji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych pozostawienie wyłącznie instalacji do mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych bez określania jej minimalnej mocy przerobowej ze względu na istniejące rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, które w sposób szczegółowy określa wymagania dla procesu i powstających w nim odpadów.

Domagają się także zdefiniowanie instalacji do termicznego przekształcania odpadów komunalnych jako instalacji o zasięgu ponad regionalnym.

O wprowadzenie powyższych zmian będziemy zabiegać w sejmowej Podkomisji. Jednocześnie w późniejszej, tzw. dużej nowelizacji, za niezbędne uznajemy przeprowadzenie poważnej debaty na temat dalszego doskonalenia systemu gospodarki odpadami – pisze UMP.

Stanowisko z uzasadnieniem w Multimediach

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do w.potega@neostrada.pl: Trzeba dodać paragraf do utworzenia Szwadronów Śmieci które będą sprawdzały dokumentację pszokowców...

Potęga idiotyzmu do potęg, 2014-03-28 12:46:52 odpowiedz

Trzeba dodać paragraf zakazujący włączania w ogólny system tych mieszkańców, którzy wykażą (udokumentują) nie posiadanie odpadów, gdyż są one przekazywane do kompleksowego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, do kompleksowego PSZOK, doprowadzając do taniego wzorcowego odzyskiwania surowcó...w wtórnych, co powinno być celem nadrzędnym każdej następnej śmieciowej ustawy. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2014-03-28 11:48:43 odpowiedz

Propozycje zmian praktyka i prawnika branżowego w UGCP :
Art. 3. 1. Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań
własnych gminy.
UST. 2.
6) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub zawierają umowy z podmiotami prowadzącymi
...PSZOK - w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, w tym wskazują miejsca, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych opon, baterii - pochodzących z
gospodarstw domowych;
Art. 6c. 1. Gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
2. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o
odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują
mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, z zastrzeżeniem ust. 3
3. Uchwała podjęta w trybie określonym w ust. 2 nie obejmuje przedsiębiorców, których wytwarzanie odpadów reguluje decyzja wydana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 o odpadach, ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku ,,o odpadach lub ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska.

Art. 6d. 1. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg lub przeprowadzić negocjacje na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c, albo przetarg lub negocjacje na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.

Art. 6g. Do przetargów i negocjacji, o których mowa w art. 6d ust. 1, w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

Art. 9e. 1. Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest
obowiązany do:
1) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości selektywnie zebranych odpadów
komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią
postępowania z odpadami;
2) przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów
komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych
przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych lub innej instalacji niż regionalna pod warunkiem, że posiada pozwolenie zintegrowane.
2. Zakazuje się mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze zmieszanymi
odpadami komunalnymi odbieranymi od właścicieli nieruchomości.

Art. 9j. 1. Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach, o których mowa w art. 71 ust. 1
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
2. Wykreślenie z rejestru następuje także w przypadku gdy:
4) stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne,
odpady zielone lub pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania do instalacji innych niż regionalne instalacje do przetwarzania odpadów
komunalnych lub innej instalacji niż regionalna posiadającej pozwolenie zintegrowane.

rozwiń

G4D@hoga.pl, 2014-03-28 09:01:53 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE