Miasta chcą inteligentnego transportu

Dla nadrobienia wieloletnich opóźnień technologicznych w sektorze transportowym konieczne jest lepsze wykorzystanie rozwiązań informatycznych nazywanych inteligentnymi systemami transportowymi.
Miasta chcą inteligentnego transportu

Dla nadrobienia wieloletnich opóźnień technologicznych w sektorze transportowym Polski konieczne jest lepsze wykorzystanie już istniejących zasobów transportowych (infrastruktury i taboru) przez lepsze zastosowanie nowych technologii, technik i rozwiązań informatycznych nazywanych inteligentnymi systemami transportowymi (ITS).

Szczególnie istotne jest wykorzystanie tych popularnych na świecie rozwiązań w regionach i miastach Polski. Taki wniosek wynika z przeprowadzonego w dniu 7 listopada 2012 w siedzibie Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie seminarium szkoleniowego dla przedstawicieli województw i miast na temat możliwości wdrożenia ITS, które zostało zorganizowane przez Fundację Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI).

Czytaj też: Będziemy mieć inteligentny transport

Inteligentne systemy transportowe da się zastosować nie tylko w dużych i bogatych miastach i regionach. Potwierdzają to przykłady krajowe i zagraniczne przedstawione przez Annę Dąbrowską, Prezesa CATI.

Czytaj też: Inteligencja miast zależy od samorządów

Regiony, które wcześniej zdecydują się na wdrożenie podobnych rozwiązań będą mogły uzyskać znaczną przewagę nad konkurencją i szybszy rozwój gospodarczy. Przedsięwzięcia ITS przynoszą konkretne i wymierne efekty finansowe, ekonomiczne i społeczne.

Przedstawicielom samorządów zaprezentowano koncepcje ITS oraz ich szybko rosnącą rolę w zapewnieniu optymalnego wykorzystania infrastruktury transportowej. Omówiono przykłady zastosowania ITS w takich obszarach jak: zarządzanie ruchem, zaawansowane systemy bezpieczeństwa w pojeździe, zarządzanie transportem publicznym, informacja dla podróżnych, działalność operacyjna pojazdów komercyjnych, płatności elektroniczne.

W najbliższych latach inwestycje transportowe będą kontynuowane w sytuacji zmniejszonego tempa wzrostu gospodarczego i prawdopodobnie w okresie mniejszej i trudniejszej dostępności środków unijnych.

W tych warunkach przedsięwzięcia ITS staną się naturalnym bodźcem do zacieśniania współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym w transporcie, w tym w postaci rozwiązań PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego) - podkreślił podczas spotkania prof. Adam K. Prokopowicz z Uniwersytetu w Nowym Orleanie w Stanach Zjednoczonych.

Samorządowcy potwierdzili, że istnieje zainteresowanie wdrożeniem wielu form ITS na szczeblu lokalnym, jak również konieczność pogłębienia wiedzy na temat korzyści, jakie mogą zostać osiągnięte w wyniku realizacji takich przedsięwzięć.

Dyskusja na te tematy będzie kontynuowana w trakcie planowanych kolejnych seminariów szkoleniowych i spotkań organizowanych przez samorządy i CATI, a mających na celu wsparcie samorządów w przygotowaniu i praktycznym wdrożeniu takich i innych innowacyjnych projektów w transporcie. Tego rodzaju projekty są promowane, wspierane i mogą być finansowane ze środków Unii Europejskiej

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

cokolwiek poprawiloby transport w miastach i koleje regionalne jest dobre - to glowny mankament rozwoju miast i wojewodztw. To co sie dzieje z kolejami to juz paradoks. Dobrze ze sie marszalkowie ucza o tych systemach transportowych moze cos z tego bedzie.

stefan25, 2012-11-14 09:56:10 odpowiedz

Wazna sprawa. Transport jest powaznie zaniedbany w wojewodztwach i miastach. Wiecej wiedzy na temat nowoczesnych rozwiazan i odwagi marszalkow aby je wprowadzac bardzo by sie przydalo. W Trojmiescie troche sie juz ruszylo ale to tylko kropla w morzu. Ciekawe czy wojewodztwa potrafia wdrozyc jakie...s nowoczesne rozwiazania transportowe - przydaloby sie!! Co dalej? rozwiń

Janusz Poplawski Gdansk , 2012-11-13 22:01:13 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE