Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego

Udrożnienie koryt i kanałów oraz poprawienie przepustowości przepływu wody na Odrze - to najważniejsze inwestycje w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Pierwsze prace budowlane rozpoczną się w maju. Wartość inwestycji to ok. 1,4 mld zł.
Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego
Jak powiedział w czwartek podczas konferencji prasowej dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Witold Sumisławski, realizacja inwestycji pozwoli na zabezpieczenie miasta przed powodzią o porównywalnej skali jak ta z 1997 r.

- Obecnie system wodny ma przepustowość 2,1 tys. m szesc. na sekundę. W 1997 r. maksymalne przepływy na Odrze wyniosły 3,6 tys. m szesc. wody na sekundę. Dzięki modernizacji węzła wodnego przepustowość wzrośnie do 3,1 tys. m szesc. na sekundę, co w połączeniu z budową suchego zbiornika w Raciborzu da miastu bezpieczeństwo - mówił Sumisławski.

Czytaj też: Rokrocznie tracimy wodę wartą miliardy

Zastępca prezesa zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Władysław Jan Majka podkreślił, że inwestycja jest niezbędnym elementem w dziedzinie przygotowań ochrony przeciwpowodziowej dla całego regionu. - Oprócz deklaracji współfinansowania projektu składamy także deklarację wsparcia w jego realizacji oraz odpowiedni monitoring i nadzór nad postępami prac - dodał.

Projekt modernizacji węzła wodnego został podzielony na kilka etapów. Zakłada m.in. udrożnienie koryt i kanałów Odry, modernizację bulwarów nadrzecznych oraz przystosowanie urządzeń i obiektów hydrotechnicznych do przepuszczania wód powodziowych.

Jako pierwszy zmodernizowany i udrożniony zostanie kanał powodziowy wraz z międzywałem od jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry. Ostatnią inwestycją będzie natomiast przebudowa jazu Wrocław I. Pierwsze prace budowlane mają się rozpocząć w maju 2012 r., a cały projekt ma być ukończony do końca 2014 r.

Koszt całej inwestycji to ok. 1,4 mld zł. Ponad 700 mln zł pochodzi z budżetu państwa, 260 mln zł z funduszu Banku Rozwoju Rady Europy, a ponad 80 mln zł z Banku Światowego. W czwartek podpisana została umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowaniu projektu w kwocie blisko 365 mln zł.

Wrocławski Węzeł Wodny to największy w Polsce i jeden z największych w Europie system dróg wodnych oraz budowli hydrotechnicznych, zlokalizowany na obszarze aglomeracji miejskiej. To sieć kanałów, odnóg i bocznych ramion Odry, które są zabudowane urządzeniami i budowlami wodnymi dla celów przeciwpowodziowych, żeglugowych i przemysłowych.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

to zdecydowanie najważniejsze inwestycje!!!!!!!!!!!!! bardzo trudne i kosztowne, ale niezbędne.

Niutki, 2012-01-05 22:50:31 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE