Montaż "bąbli" wymusza zmiany w metrze

  • Przegląd prasy/Życie Warszawy
  • 24-06-2011
  • drukuj
Przez wakacje stacje metra na całej linii będą zamykane albo mają przyjmować pasażerów tylko do godz. 23. Powód - montaż oznakowania dla niewidomych - informuje "Życie Warszawy".
Montaż "bąbli" wymusza zmiany w metrze

Wzdłuż krawędzi peronów metra znajdą się dwa żółte, odblaskowe pasy i rząd wypukłych „bąbli" dla niewidomych. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wpadnięcia pod nadjeżdżający pociąg. Po dwóch latach mozolnych prac legislacyjnych minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał wreszcie stosowne rozporządzenie.

Prace mają zakończyć się do 31 sierpnia. Termin jest napięty, ale dzięki pospiesznej realizacji za 5,7 mln zł Metru Warszawskiemu uda się uniknąć kłopotliwych pytań podczas trzeciej rocznicy tragicznego wypadku na stacji Centrum. We wrześniu 2008 roku niewidomy Filip Zagończyk wpadł pod pociąg metra. Krawędź peronu nie była oznaczona. Lekarze amputowali mu nogę.

Czytaj też: Stolica: zmiany w komunikacji na wakacje

Prace rozpoczną się w najbliższych dniach na stacji Świętokrzyska. Od godz. 23 przez dwie kolejne noce pociągi z pasażerami będą tędy przejeżdżać bez zatrzymywania się.

Prace nad ministerialnym rozporządzeniem w sprawie oznakowania stacji dla niewidomych ruszyły w 2009 roku. Machina legislacyjna mieliła projekt dwa lata, mimo oficjalnych zapewnień o zastosowaniu „trybu ekspresowego". Pod presją opinii publicznej Metro Warszawskie zdecydowało się ogłosić przetarg na „bąble" już po zakończeniu krajowego etapu legislacyjnego (bez części unijnej). Dzięki temu wykonawca jest już wybrany, a umowa podpisana - podaje "Życie Warszawy".

Polski Związek Niewidomych wytyka bałagan w oznaczeniach. „Bąble" i żółte linie znajdą się w innej odległości od peronu na stacjach metra między Kabatami i Młocinami, w innej na Dworcu Centralnym, a w jeszcze innej - na Gdańskim. Powód? PKP zostały z procedury wyłączone, a „bąble" instalują na własną rękę, przy czym za Centralny odpowiada spółka Dworce Kolejowe, a za Gdański - Polskie Linie Kolejowe.

Niewidomy Filip Zagończyk dostaje od ubezpieczyciela miesięczną rentę w wysokości 6 tys. zł. Poza tym należy mu się jednorazowe odszkodowanie, o którego wysokość niewidomy student procesuje się z Metrem Warszawskim i PZU.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ok,lepsze to niż to,co było dotychczas.Kolorowe pasy coś dadzą.Jest to dobry środek ale czy nie można jeszcze cos zastosować?PONIEKĄT JEST TO ROZWIĄZANIE PROBLEMU?

TEKO, 2011-06-26 22:05:21 odpowiedz

a jakie przepisy mówią o obowiązku instalowania bąbli na peronach i ich parametrach? niedługo okaże się, że ślepiec rozwali samolot, bo jest wolność i on akurat postanowił być pilotem - w końcu to wolny kraj;

am, 2011-06-26 19:49:32 odpowiedz

Środek lata i wakacji a oni dopiero teraz pomysleli o montażu tego!

Kolorowy zawrót głowy, 2011-06-24 12:53:33 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE