Na opłatach za prąd można zaoszczędzić. Jak?

• Średnio 75 zł na kwartał można zaoszczędzić na opłatach za prąd dzięki nowym technologiom i zarządzaniu energią.
• 300 gospodarstw domowych w Gdyni od roku uczy się zarządzać energią elektryczną w ramach unikatowego programu Energa Living Lab.
Na opłatach za prąd można zaoszczędzić. Jak?
Około 75 zł na kwartał można zaoszczędzić na opłatach za prąd (fot.pixabay.com)

Grupa Energa poinformowała we wtorek (12 kwietnia), że według wstępnych wyników będącego na półmetku programu Energa Living Lab, średnio 75 zł na kwartał można zaoszczędzić na opłatach za prąd. W ramach unikatowego programu 300 gospodarstw domowych w Gdyni od roku uczy się zarządzać energią elektryczną, bezpłatnie testując nowoczesne narzędzia i usługi. Projekt potrwa do marca 2017 r., a jego wyniki mają zostać upowszechnione w innych miastach europejskich.

W projekcie uczestniczą gospodarstwa domowe, które posiadają taryfę G11 i korzystają z liczników zdalnego odczytu. Mieszkańcy testują nowe technologie, dzięki którym mogą obniżać swoje rachunki za prąd i wpływać na poprawę jakości środowiska poprzez redukcję emisji CO2. Ponadto 30 gospodarstw domowych zostało wyposażonych w urządzenia umożliwiające pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł, np. paneli fotowoltaicznych.

Czytaj też: Największy grupowy zakup energii elektrycznej w Polsce

Cytowana w komunikacie Katarzyna Grzejszczak z należącej do Grupy Energa spółki Enspirion, która realizuje projekt tłumaczy, że uczestnicy programu zachęcani są do tego, aby unikali używania najbardziej energochłonnych urządzeń wtedy, gdy prąd jest najdroższy i korzystali z nich w okresach z niższymi stawkami. "Dzięki efektywniejszemu wykorzystaniu domowych odbiorników, np. sprzętu RTV i AGD, oświetlenia czy ogrzewania, zyskują oni wymierne oszczędności w opłatach za energią elektryczną" - przekonuje. Podano, że 85 proc. użytkowników Inteligentnej Sieci Domowej (ISD) przyznaje, że wie jak zużywać mniej prądu, a 77 proc. deklaruje dalszą chęć zmiany swoich zwyczajów domowych, tak by dostosować się do testowanych taryf cenowych.

Uczestnicy projektu Energa Living Lab rozliczani są za energię elektryczną na dotychczasowych warunkach, czyli w oparciu o taryfę G11. Jeśli uda im się - stosując nowy program cenowy - obniżyć koszty zużycia energii, na koniec projektu otrzymają zwrot nadpłaty w stosunku do standardowego rachunku. W przypadku, gdy wysokość opłaty według nowych cen okaże się wyższa od tradycyjnego, nie zostaną doliczone żadne dodatkowe koszty. Ponadto osoby, które osiągnęły najlepszy wynik w danym kwartale, otrzymują dodatkowe wynagrodzenie w kwocie równej osiągniętym oszczędnościom.

Kontrolę nad rachunkami, bieżącym zużyciem i planowaniem zużycia energii ułatwiają wielostrefowe Programy Cenowe, uwzględniające różne stawki za energię w ciągu doby oraz innowacyjne usługi w postaci informacji zwrotnej o zużyciu energii czy system Inteligentnej Sieci Domowej (ISD). Uczestnicy mogą np. wyłączyć światło w dowolnym pomieszczeniu z poziomu tableta czy smartfonu, będąc poza domem.

Po zakończeniu projektu mają być opracowane raporty, które mają pomóc we wdrożeniu podobnych inicjatyw na innych obszarach.

Projekt Energa Living Lab jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Instrumentu LIFE+, a jego całkowity budżet wynosi ponad 1,3 mln euro.

Grupa Energa podała, że rozwija najbardziej zaawansowane w Polsce projekty sieci inteligentnych i jest liderem w obszarze instalacji inteligentnych liczników poboru energii (AMI). Zainstalowano ponad 800 tys. takich liczników, w tym ok. 350 tys. na Pomorzu. Bez takich urządzeń niemożliwe jest wprowadzanie nowych rozwiązań w energetyce, korzystnych zarówno dla firmy, jak i odbiorców energii.

Poza projektem Living Lab Energa realizuje m.in. projekt Smart Toruń, który obejmuje jednocześnie modernizację sieci, wytwarzanie energii, oświetlenie uliczne, a także zarządzanie popytem na energię.

Grupa Energa jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, dostarcza i sprzedaje prąd dla 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom. Jej sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości ponad 184 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km kw., czyli ok. 24 proc. powierzchni kraju.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.