PARTNER PORTALU
  • BGK

Na ul. Piekarskiej w Bytomiu zostaną zabytkowe tramwaje

  • PAP/JS    22 sierpnia 2017 - 18:11
Na ul. Piekarskiej w Bytomiu zostaną zabytkowe tramwaje
Linia 38 jest jedną z najkrótszych tras tramwajowych w Europie (fot. bytom.pl)

Zabytkowe wozy pozostaną na bytomskiej linii 38 – jedynej stałej linii tramwajowej w Polsce obsługiwanej na co dzień historycznymi wozami. Tramwaje Śląskie i bytomski samorząd chcą zachować ten symbol miasta. Obsługa linii zostanie tylko uzupełniona nowym taborem.




• Ul. Piekarska przejdzie gruntowną modernizację. Miasto i Tramwaje Śląskie przebudują torowisko, ale też jezdnię, chodniki, oświetlenie i infrastruktura podziemną.

• Pojawią się nowe dwukierunkowe wagony, które będą jeździły linią 38, nie zastąpią jednak starych wozów, lecz będą ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.

W ramach jednego z ogłoszonych przez spółkę Tramwaje Śląskie przetargów na zakup nowych, częściowo niskopodłogowych wagonów, spółka zaplanowała zakup wagonów dwukierunkowych - pod kątem obsługi linii nr 38 wzdłuż ul. Piekarskiej w Bytomiu.

Linia 38 jest jedną z najkrótszych tras tramwajowych w Europie. Powstała w 1913 r. i prowadziła z bytomskiego rynku do dawnej zajezdni. Obecnie ma 1350 metrów długości, a czas przejazdu między pięcioma przystankami to 6 minut. Wiedzie w całości jednym torem. Od lat jeździ nią jeden z dwóch wyremontowanych dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: ochrzczony imieniem Paulek wóz z 1949 r., albo też Hildka z 1951 r.

"Po ogłoszeniu przetargu pojawiło się wiele publikacji prasowych, mogących sugerować, że nasze eNki znikną z krajobrazu Bytomia. Tak się nie stanie" - zapewnił w informacji rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada. Wyjaśnił, że nowe dwukierunkowe wagony będą jeździły linią 38, nie zastąpią jednak starych wozów, lecz będą ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.

"Nie chcieliśmy mówić o tym już teraz, bo chodzi o zmiany w obsadzie taborowej, które wejdą w życie dopiero za kilka lat, ale faktycznie plan zakłada, że linia 38 będzie obsługiwana jednocześnie dwoma wagonami - nowym, niskopodłogowym, ułatwiającym podróż zwłaszcza osobom starszym, chorym, czy rodzinom z dziećmi oraz charakterystycznym dla tej linii, zabytkowym wagonem typu N" - uściślił Zowada.

Zanim ta zmiana zostanie wprowadzona, ul. Piekarska przejdzie gruntowną modernizację. Miasto i Tramwaje Śląskie przebudują torowisko, ale też jezdnię, chodniki, oświetlenie i infrastruktura podziemną. Podobny model współpracy tramwajowa spółka i bytomski samorząd realizują obecnie, przy przygotowanym remoncie ul. Katowickiej (jest w trakcie przetargu).

Modernizacja ul. Piekarskiej i zakup nowych tramwajów są elementami "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", przewidzianego do współfinansowania przez Unię Europejską.

Warty ok. 885 mln zł projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup co najmniej 45 nowych tramwajów, które powinny wyjechać na tory Górnego Śląska i Zagłębia do połowy 2020 r.

Nowe klimatyzowane wozy zostaną kupione w dwóch przetargach. Jeden z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Drugi obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m.

W pierwszym przetargu Tramwaje Śląskie zastrzegają prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych takich samych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych. Prawo opcji w drugim postępowaniu obejmuje do 5 kolejnych identycznych tramwajów 25-metrowych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.