Na ul. Piekarskiej w Bytomiu zostaną zabytkowe tramwaje

Zabytkowe wozy pozostaną na bytomskiej linii 38 – jedynej stałej linii tramwajowej w Polsce obsługiwanej na co dzień historycznymi wozami. Tramwaje Śląskie i bytomski samorząd chcą zachować ten symbol miasta. Obsługa linii zostanie tylko uzupełniona nowym taborem.
Na ul. Piekarskiej w Bytomiu zostaną zabytkowe tramwaje
Linia 38 jest jedną z najkrótszych tras tramwajowych w Europie (fot. bytom.pl)

• Ul. Piekarska przejdzie gruntowną modernizację. Miasto i Tramwaje Śląskie przebudują torowisko, ale też jezdnię, chodniki, oświetlenie i infrastruktura podziemną.

• Pojawią się nowe dwukierunkowe wagony, które będą jeździły linią 38, nie zastąpią jednak starych wozów, lecz będą ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.

W ramach jednego z ogłoszonych przez spółkę Tramwaje Śląskie przetargów na zakup nowych, częściowo niskopodłogowych wagonów, spółka zaplanowała zakup wagonów dwukierunkowych - pod kątem obsługi linii nr 38 wzdłuż ul. Piekarskiej w Bytomiu.

Linia 38 jest jedną z najkrótszych tras tramwajowych w Europie. Powstała w 1913 r. i prowadziła z bytomskiego rynku do dawnej zajezdni. Obecnie ma 1350 metrów długości, a czas przejazdu między pięcioma przystankami to 6 minut. Wiedzie w całości jednym torem. Od lat jeździ nią jeden z dwóch wyremontowanych dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: ochrzczony imieniem Paulek wóz z 1949 r., albo też Hildka z 1951 r.

"Po ogłoszeniu przetargu pojawiło się wiele publikacji prasowych, mogących sugerować, że nasze eNki znikną z krajobrazu Bytomia. Tak się nie stanie" - zapewnił w informacji rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada. Wyjaśnił, że nowe dwukierunkowe wagony będą jeździły linią 38, nie zastąpią jednak starych wozów, lecz będą ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.

"Nie chcieliśmy mówić o tym już teraz, bo chodzi o zmiany w obsadzie taborowej, które wejdą w życie dopiero za kilka lat, ale faktycznie plan zakłada, że linia 38 będzie obsługiwana jednocześnie dwoma wagonami - nowym, niskopodłogowym, ułatwiającym podróż zwłaszcza osobom starszym, chorym, czy rodzinom z dziećmi oraz charakterystycznym dla tej linii, zabytkowym wagonem typu N" - uściślił Zowada.

Zanim ta zmiana zostanie wprowadzona, ul. Piekarska przejdzie gruntowną modernizację. Miasto i Tramwaje Śląskie przebudują torowisko, ale też jezdnię, chodniki, oświetlenie i infrastruktura podziemną. Podobny model współpracy tramwajowa spółka i bytomski samorząd realizują obecnie, przy przygotowanym remoncie ul. Katowickiej (jest w trakcie przetargu).

Modernizacja ul. Piekarskiej i zakup nowych tramwajów są elementami "Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego", przewidzianego do współfinansowania przez Unię Europejską.

Warty ok. 885 mln zł projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup co najmniej 45 nowych tramwajów, które powinny wyjechać na tory Górnego Śląska i Zagłębia do połowy 2020 r.

Nowe klimatyzowane wozy zostaną kupione w dwóch przetargach. Jeden z nich zakłada zakup 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (8 jednokierunkowych i 2 dwukierunkowe), częściowo niskopodłogowych (co najmniej 20 proc. niskiej podłogi), o długości powyżej 13,5 m. Drugi obejmuje zakup 27 nowych przegubowych tramwajów jednokierunkowych, wieloczłonowych, niskopodłogowych (co najmniej 60 proc. niskiej podłogi) o długości ok. 25 m oraz 8 podobnych wozów o długości ok. 32 m.

W pierwszym przetargu Tramwaje Śląskie zastrzegają prawo opcji zamówienia do 5 kolejnych takich samych tramwajów jednoczłonowych, jednokierunkowych. Prawo opcji w drugim postępowaniu obejmuje do 5 kolejnych identycznych tramwajów 25-metrowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE