PARTNER PORTALU
  • BGK

NCBR ogłosi przetarg na prototyp bezemisyjnego autobusu

  • PAP/MIW    24 października 2017 - 12:14
NCBR ogłosi przetarg na prototyp bezemisyjnego autobusu
Rząd chce rozwijać elektromobilność w transporcie zbiorowym. (fot. PTWP)

Do końca roku NCBR ogłosi przetarg na prototyp bezemisyjnego autobusu w programie „Bezemisyjny transport publiczny".




• - Mamy ambicję i zasoby, by opracować cały krwiobieg bezemisyjnego transportu dla polskich miast - powiedział wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Piotr Dardziński.

• Resort chce, by równocześnie pracowano nad bezemisyjnym autobusem oraz infrastrukturą do jego ładowania.

• Prace nad bezemisyjnym autobusem mają być sfinansowane w formule partnerstwa innowacyjnego. Na ten cel ma zostać przeznaczone 100 mln zł.

Do programu "Bezemisyjny transport publiczny" przystąpiły 23 polskie miasta i organizator komunikacji miejskiej w centralnej części woj. śląskiego (KZK GOP), który zrzesza kolejnych 29 gmin. Łącznie zadeklarowały, że w razie skutecznego wytworzenia zamówionych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pojazdów kupią ich łącznie ok. 600.

Do końca roku w związku z programem Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosi przetarg na prototyp bezemisyjnego autobusu.

- Konkurs będzie dotyczył dwóch komponentów. Pierwszym komponentem jest bezemisyjny transport publiczny, czyli sam autobus bezemisyjny. A drugim komponentem tego jest infrastruktura do ładowania, ponieważ te dwa komponenty są ze sobą nieodłącznie związane - tłumaczył prof. Aleksander Nawrat, wicedyrektor NCBR. Według Nawrata oba wspomniane komponenty mają trafić do biorących w programie miast do 2020 roku.

Czytaj : Elektromobilność: Morawiecki przesadzi nas do elektrycznych autobusów?

- Dla miast jest to bardzo korzystny program, ponieważ dostają innowacyjny produkt, którego na dzień dzisiejszy nie są w stanie zakupić. Produkt - mamy nadzieję - będzie produktem czysto polskim, zbudowanym z polskich komponentów - powiedział.

Wiceminister nauki Piotr Dardziński mówił z kolei o korzyściach dla państwa z programu uwzględniającego bezemisyjny autobus.

- Dzięki roli innowacyjnego zamawiającego, bo to rząd zamawia i płaci za te pierwsze autobusy, my kreujemy cały nowy rynek, nową branżę producentów polskich. Samorządy zadeklarowały, że zakupią 600 takich samochodów, na tym pierwszym zakupie można zbudować biznes, który potem może skalować na całą Polskę, na wszystkie miasta, nie tylko te, które teraz są w partnerstwie, ale nawet dalej, globalnie - stwierdził.

Powiedział też, że początkowo w programie będą brały udział konsorcja "założone najprawdopodobniej przez już istniejących producentów autobusów, którzy będą musieli nawiązać współpracę z naukowcami".

Czytaj : Ustawa o elektromobilności uderzy w gminy. Co z autobusami na gaz?

Wiceminister podkreślił też rewolucyjność formuły finansowania: kwota 100 mln zł przeznaczona na etap projektowania autobusu kierowana jest w formule partnerstwa innowacyjnego. To pierwsze w Polsce zastosowanie tej możliwości - przewidzianej w Prawie o zamówieniach publicznych.

- Najprawdopodobniej gdybyśmy pozostawili ten mechanizm siłom tylko i wyłącznie wolnorynkowym, to taki autobus by w Polsce nie powstał, bo tradycyjni producenci raczej czekają, aż im się zamortyzują dotychczasowe technologie, zanim wprowadzą nowe. Po drugie, my nie mamy aż tak silnych producentów autobusów, którzy byliby w stanie zaangażować tak duże środki w tę najbardziej ryzykowną część, czyli na prace badawcze, jak ma wyglądać ten autobus - stwierdził. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2017-10-25 12:16:03

    Rozumowanie dla mnie przekonywujące.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.