Nie jesteś sam w autobusie

3600 plakatów w komunikacji miejskiej, kilkaset zgłoszeń od pasażerów dotyczących zachowania współpasażerów, dyskusja na temat ustępowania miejsca seniorom - to najważniejsze efekty pierwszej kampanii społecznej Zarządu Transportu Miejskiego, dotyczącej kulturalnych zachowań w komunikacji miejskiej.
Nie jesteś sam w autobusie
Pomysł na kampanię "Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam", której celem jest wyrobienie i utrwalenie w grupie docelowej pozytywnych nawyków podczas korzystania z komunikacji miejskiej, czyli uwrażliwienie ludzi na potrzeby i komfort podróży innych osób - pasażerów komunikacji miejskiej powstał na podstawie skarg, jakie wpływały do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Czytaj też: Co przeszkadza pasażerom miejskiej komunikacji?

W ramach kampanii ZTM przeprowadził sondę, pytając co najbardziej przeszkadza pasażerom komunikacji miejskiej w zachowaniu innych współpasażerów. W sondzie wzięło udział ponad 6,5 tys. osób. Przygotowano plakaty, każdy dotyczący innego zachowania, wskazanego w sondzie. Tak powstały trzy odsłony kampanii "Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam", które dotyczyły:

• blokowania wyjścia z pojazdu pod hasłem "Obywatelu, nie stój murem" (11-17 października)
• głośnego słuchania muzyki/rozmów przez telefon komórkowy "Obywatelu, to nie dyskoteka" (18-24 października)
• nieustępowania miejsca osobom potrzebującym "Obywateli, powstań" (czas realizacji: 25 października-2 listopada)

Akcja „Pomyśl o innych, nie jesteś tu sam" została dobrze dobrze przyjęta w mediach. Informacje o kolejnych odsłonach kampanii odnotowywały prawie wszystkie media działające w Warszawie.

To również pierwsza kampania społeczna ZTM, która zaczęła żyć „własnym życiem". Powstały przeróbki kreacji dotyczące higieny osobistej czy zatrzymywania autobusów „.na żądanie".

Kontrowersje wśród młodych pasażerów wywołała ostatnia odsłona kampanii „Obywatelu, powstań". Niestety, na profilu w serwisie społecznościowym facebook.com/ztm.warszawa pojawiło się ponad 100 komentarzy, często obraźliwych pod adresem osób starszych. Myślą przewodnią tych komunikatów stało się hasło „Płacę za bilet, więc siedzę". Zarząd Transportu Miejskiego zachęca do ustępowania miejsca osobom potrzebującym ze względu na wiek, ciążę, stan zdrowia. Zachęca więc do przestrzegania elementarnych zasad kultury osobistej.

Wpływ na jakość komunikacji miejskiej ma nie tylko nowoczesny tabor, dostępność oferty komunikacyjnej, zachowanie kierowców czy włączona klimatyzacja/ogrzewanie. To jak się podróżuje, zależy również od samych pasażerów.

Podczas trwania akcji wpłynęło do ZTM wiele uwag i sugestii od pasażerów, jakie zachowania innych współpasażerów przeszkadzają w komunikacji miejskiej. Najczęściej zgłoszenia dotyczyły higieny osobistej, używania intensywnych zapachów, spożywania posiłków w komunikacji miejskiej, blokowania przejścia rowerem, niezdejmowania plecaka. ZTM nie wyklucza, że sugestie wykorzysta w kolejnych odsłonach kampanii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

jakie tam wychowanie... ja wolę szczere chamstwo niż udawaną uprzejmość. problem w tym, że nie jesteśmy szczerze i naturalnie uprzejmi (pytanie - dlaczego?). ja nigdy nie ustąpię miejsca "bo tak wypada". ustępuję, bo uważam, że określona osoba może mieć kłopot z podróżowaniem na stojąco.... rozwiń

kk, 2012-11-08 09:18:30 odpowiedz

Wszechwładne chamstwo Pleni się wszędzie: W szkołach, w autobusach. Nawet i w urzędzie. Wina za to leży, Według mego zdania, W zaniechaniu starych Zasad wychowania.

Eterno Vagabundo, 2012-11-07 23:47:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE