NIK: Łódzka Kolej Aglomeracyjna może działać lepiej

• Uruchomienie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej poprawiło komunikację w aglomeracji.
• Jednak w ocenie NIK wciąż na oczekiwanym poziomie nie funkcjonują jeszcze węzły przesiadkowe ani wspólny bilet aglomeracyjny.
• Poprawy wymaga także częstość kursowania pociągów.
NIK: Łódzka Kolej Aglomeracyjna może działać lepiej
NIK uważa, że Łódzka Kolej Aglomeracyjna może działać lepiej. Fot. ŁKA

Zakończony w grudniu 2015 r. I etap budowy systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) poprawił stan skomunikowania i jakości przewozów w regionie aglomeracji łódzkiej. Nie wszystkie zakładane cele udało się osiągnąć, ale pozytywne efekty są widoczne.

Pozytywy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

W ramach projektu dla aglomeracji łódzkiej kupiono 20 nowych pociągów elektrycznych, wyposażonych w dodatkowe wysuwane stopnie ułatwiające wejście do pojazdu, system klimatyzacji, interkom umożliwiający wezwanie obsługi oraz biletomaty. Wybudowano także zaplecze techniczne do obsługi tego taboru. W zakładanych terminach wybudowano i przebudowano łącznie 17 stacji i przystanków kolejowych, wyposażonych w ochronne wiaty, oświetlenie i systemy dla osób niepełnosprawnych. W ramach projektu rewitalizowano także 12 km linii kolejowej na trasie Łódź Widzew-Zgierz.

Stopień zadowolenia pasażerów z organizacji przewozów łódzką koleją aglomeracyjną (Źródło NIK)
Stopień zadowolenia pasażerów z organizacji przewozów łódzką koleją aglomeracyjną (Źródło NIK)

I etap budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pochłonął ok. 531 mln zł, z czego 72 proc. to wartość kupionego taboru kolejowego. Przyznane środki finansowe na realizację zadań kontrolowane podmioty wydatkowały zgodnie z przeznaczeniem. W 2015 r. ŁKA przewiozła ok. 1,6 mln pasażerów.

Sprawy do poprawy

Mimo wyraźnej poprawy przewozów w regionie, nie wszystkie cele zakładane w ramach projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zostały osiągnięte. Nie w pełni poprawiła się jakość usług związanych z przewozem pasażerskim. Niektóre inwestycje realizowane w ramach budowy systemu ŁKA polegały jedynie na odtworzeniu istniejącej już infrastruktury kolejowej i nie uwzględniano w nich nowych tzw. prac okołokolejowych, np. przystanków komunikacji miejskiej w bezpośrednim sąsiedztwie obiektów kolejowych, czy parkingów samochodowych dla pasażerów kolei.

Stopień zadowolenia pasażerów ŁKA z komfortu podróży łódzką koleją aglomeracyjną. Żródło NIK
Stopień zadowolenia pasażerów ŁKA z komfortu podróży łódzką koleją aglomeracyjną. Żródło NIK

W ocenie NIK wciąż na oczekiwanym poziomie nie funkcjonują: wspólny bilet Aglomeracyjny (przede wszystkim z powodu braku porozumienia przewoźników) oraz węzły przesiadkowe. Poprawy wymaga także częstość kursowania pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, bo nie odpowiada jeszcze potrzebom podróżnych i wymaga zwielokrotnienia.

Tylko częściowo udało się także osiągnąć skomunikowanie przystanków kolejowych Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z innymi środkami transportu publicznego. 

Ustalenia kontroli wskazują, że w niektórych lokalizacjach odległość obiektów dworcowych od przystanków komunikacji miejskiej była istotnie niewielka i zachęcała do przesiadek (np. 160 m – Łódź Arturówek). Jednocześnie były też miejsca, w których pasażerowie musieli przejść nawet ponad kilometr, aby się przesiąść (np. Witonia). Nie wszędzie zapewniono też dowóz podróżnych do miejsc przesiadkowych przy stacjach i przystankach kolejowych. W gminach Stare Grudze, Witonia, Domaniewice i Koluszki nie prowadzono bezpośredniego transportu zbiorowego oraz dowozu osób do stacji PKP.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE