PARTNER PORTALU
  • BGK

NIK: Na kolei bezpieczniej, ale stan techniczny pociągów nie jest zadowalający

  • PAP/AT    27 lutego 2018 - 11:18
NIK: Na kolei bezpieczniej, ale stan techniczny pociągów nie jest zadowalający
Pomimo systematycznej poprawy stanu techniczno-eksploatacyjnego infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK, blisko połowa linii kolejowych wymagała naprawy lub kompleksowej modernizacji (fot.pixabay.com)

Jakkolwiek rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w ostatnich 5 latach, a w I półroczu 2017 r. odnotowano w tym zakresie dalszą poprawę, to nieprawidłowości oraz ryzyka potencjalnych zagrożeń wskazują, że stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w Polsce nie jest w pełni zadowalający - poinformowała Najwyższa Izba Kontroli.




  • Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działalność podmiotów odpowiedzialnych bezpieczeństwo przewozów kolejowych w Polsce - poinformowała izba w raporcie o bezpieczeństwie na kolei.
  • Izba miała też zastrzeżenia: Pomimo systematycznej poprawy stanu techniczno-eksploatacyjnego infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK, blisko połowa linii kolejowych wymagała naprawy lub kompleksowej modernizacji.
  • Okres objęty kontrolą to rok 2016 i pierwsze półrocze roku 2017 (I półrocze) .

Izba podała, że działalność podmiotów, które odpowiadają za bezpieczeństwo doprowadziła w 2016 r. do obniżenia liczby wypadków na liniach kolejowych (o 8,9 proc.) oraz ofiar śmiertelnych (o 25,9 proc.),w stosunku do 2015 r.

"Nastąpiła również poprawa ochrony pasażerów i przewożonych ładunków. Był to proces ciągły, który w latach 2012-2016 doprowadził do spadku liczby przestępstw popełnionych w pociągach i na terenie kolejowym, w tym m.in.: kradzieży przesyłek (o 16,2 proc.), kradzieży cudzej rzeczy (o 64,5 proc.), rozbojów i wymuszeń (o 57,2 proc.) oraz bójek i pobić (o 72,4 proc.)" - napisano w raporcie.

Czytaj też: Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości

NIK poinformowała, że jakkolwiek rok 2016 był najbezpieczniejszy dla transportu kolejowego w ostatnich 5 latach, a w I półroczu 2017 r. odnotowano w tym zakresie dalszą poprawę, to ustalone w kontroli nieprawidłowości oraz ryzyka potencjalnych zagrożeń wskazują, że stan bezpieczeństwa przewozów kolejowych w Polsce nie jest w pełni zadowalający.

Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła bowiem, że występowały przypadki prowadzenia przez zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych działań niezgodnych z systemami zarządzania bezpieczeństwem na kolei (SMS) oraz nieuaktualniania procedur przyjętych w tych systemach.

Pomimo systematycznej poprawy stanu techniczno-eksploatacyjnego infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK, blisko połowa linii kolejowych wymagała naprawy lub kompleksowej modernizacji.

Czytaj też: PKP Intercity: więcej pociągów i nowych połączeń

Według NIK bardzo powoli postępowało wdrażanie europejskiego system sterowania ruchem kolejowym (ERTMS). W latach 2012-2017 w system sterowania ruchem, kompatybilny pomiędzy krajami Unii Europejskiej (ETCS), wyposażono jedynie 1 044,6 km linii kolejowych.

Izba oceniła, że doszło do osłabienia integralności zarządzanej przez PKP PLK infrastruktury, co związane było z wniesieniem części urządzeń podsystemu "Energia", zasilającego państwowe linie kolejowe, do sprywatyzowanego w 2015 r. operatora systemów dystrybucyjnych PKP Energetyka.

NIK wskazała też, że średni wiek eksploatowanych pojazdów kolejowych, mający istotny wpływ na bezpieczeństwie przewozów, przekraczał 25 lat.

W raporcie zwrócono uwagę, że Komenda Główna Straży Ochrony Kolei, jako jednostka organizacyjna PKP PLK funkcjonująca na krajowej sieci kolejowej, nie miała określonych w sposób jednoznaczny uprawnień do ochrony bezpieczeństwa w pociągach i na dworcach kolejowych należących do innych przedsiębiorców.

Izba poinformowała ponadto, że na stacjach pasażerskich zarządzanych przez PKP PLK nie było urządzeń wspomagających wsiadanie i wysiadanie z pociągu osób o ograniczonej zdolności poruszania się. Urządzeń takich nie miały również pociągi pasażerskie starszej generacji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.