NIK o bezpieczeństwie na kolei

Prawdopodobnie w sierpniu gotowy będzie raport Najwyższej Izby Kontroli dotyczący bezpieczeństwa na kolei – zapowiedział w czwartek dyrektor departamentu infrastruktury NIK Stanisław Jarosz.
NIK o bezpieczeństwie na kolei

W lipcu ma być gotowy raport dot. funduszy: kolejowego i drogowego. Jarosz uczestniczył w czwartkowym posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury poświęconym m.in. zagadnieniom bezpieczeństwa na polskich kolejach i raportowi NIK, w którym Izba krytycznie oceniła realizowanie inwestycji przez PKP PLK.

Jarosz wyjaśnił posłom, że NIK przeprowadził kontrolę bezpieczeństwa ruchu kolejowego - jest ona już na ukończeniu. „Myślimy, że koło sierpnia będzie raport na temat bezpieczeństwa ruchu kolejowego" - poinformował.

Posłowie chcieli wiedzieć również, czy Izba przyjrzy się, jak wydawane są pieniądze z Funduszu Kolejowego. Jarosz wyjaśnił, że kontrola wykonania planu finansowego funduszu drogowego i funduszu kolejowego w 2012 r. już się zakończyła i na początku lipca br. powinien być raport na ten temat.

Wiceminister transportu Andrzej Massel poinformował natomiast posłów, że w ubiegłym roku w wypadkach kolejowych zginęło 272 osób, a 200 zostało ciężko rannych. „W tym roku miał miejsce jeden poważny wypadek, 693 wypadki i 241 incydentów" - wyliczał Massel.

Wiceminister wyjaśnił, że 184 ofiary to osoby, które nie powinny w ogóle przebywać na terenie kolejowym (czyli na przykład osoby potrącone przez pociąg na dzikim przejściu przez tory), a około 60 ofiar zostało poszkodowanych na przejazdach lub przejściach kolejowych.

Wiceminister ocenił, że na poprawę stanu bezpieczeństwa na kolei będzie się przekładała poprawa stanu infrastruktury. Dlatego - jak wywodził - realizowane są programy poprawy standardu przejazdów kolejowych i wymiany rozjazdów.

Jak zapowiadało kilka miesięcy temu ministerstwo transportu, inwestycje infrastrukturalne, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na kolei, będą kosztować ponad 500 mln zł. Program rozjazdowy, który obejmuje zakup i zabudowę rozjazdów, zakłada wymianę 700 rozjazdów, ok. 350 rocznie.

Natomiast celem programu przejazdowego jest poprawa bezpieczeństwa pociągów i uczestników ruchu drogowego" - dodał. Początkowo ma być zmodernizowanych 235 przejazdów na 68 liniach kolejowych. Koszt wymiany 700 rozjazdów kolejowych to 280 mln zł, a modernizacji 235 przejazdów na skrzyżowaniach z drogami - ok. 240 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.