• PARTNERZY PORTALU

Niższe taryfy strefowo-czasowe na Śląsku

Nową taryfę odległościową oraz tańszą niż dotąd taryfę strefowo-czasową wdrożył organizator komunikacji miejskiej w konurbacji katowickiej.
Niższe taryfy strefowo-czasowe na Śląsku
Wdrożenie systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych i utrzymanie go przez 65 miesięcy będzie kosztować 189,6 mln zł. Fot. Pixabay.com

Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP) to przedsięwzięcie organizatora komunikacji w konurbacji katowickiej – Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP). Obok związku w różnym zakresie w projekcie ŚKUP uczestniczą samorządy miast regionu.

11 grudnia był pierwszym dniem, w którym karta – wydana dotąd dla ok. 20 tys. osób – zaczęła działać jako nośnik elektronicznych biletów jednorazowych w pojazdach komunikacji miejskiej jeżdżących na zlecenie KZK GOP. Już wcześniej, 2 listopada ub. roku, ŚKUP stała się też nośnikiem elektronicznych biletów okresowych.

Wydawanie kart mieszkańcom konurbacji katowickiej rozpoczęło się z początkiem października ub. roku. Karty spersonalizowane zawierają dane osobowe – imię, nazwisko oraz zdjęcie użytkownika. Aby je uzyskać trzeba złożyć wniosek. Na tę kartę można kupować wyłącznie bilety imienne, a korzystać z niej może tylko właściciel.

Karta niespersonalizowana wydawana jest za kaucją (20 zł), jednak bez żadnych dodatkowych formalności. Jest to karta na okaziciela, nie zawiera żadnych danych osobowych. Może jej używać dowolna osoba, która w danej chwili będzie posiadać kartę. Od października posiadacze kart mogli zasilać finansowo swoje konta i kupować bilety okresowe ważne od listopada.

Podobnie jak elektroniczne bilety okresowe, tak i teraz bilety elektroniczne jednorazowe, uczyniono tańszymi niż ich papierowe odpowiedniki, które nadal pozostaną w sprzedaży (jednak z czasem mają być wycofywane).

Aby zachęcać pasażerów do korzystania z elektronicznych biletów jednorazowych KZK GOP obok do tej pory stosowanej taryfy strefowo-czasowej wprowadził nową taryfę odległościową – korzystną dla części osób podróżujących na krótkich odcinkach (podróż do 1 km to koszt 2,2 zł, do 2 km – 2,8 zł, do 5 km – 3,4 zł, do 9 km – 3,8 zł, do 14 km – 4,2 zł, do 20 km – 4,6 zł, a ponad 20 km 4,8 zł). Skorzystanie z tej taryfy jest domyślne, wymaga jednak użycia ŚKUP przy wejściu i wyjściu z pojazdu.

Jednocześnie Związek wprowadził nowe ceny biletów elektronicznych w taryfie strefowo-czasowej – są one tańsze o 10-20 gr niż w przypadku biletów papierowych. I tak podróż na terenie jednego miasta lub przez 15 min. z możliwością przesiadki z użyciem ŚKUP kosztuje 3,10 zł (bilet papierowy 3,20), na terenie dwóch miast lub przez 30 min. – 3,70 zł (papierowy 3,80), a na terenie trzech i więcej miast lub przez godzinę – 4,60 zł (papierowy 4,80).

Przedstawiciele KZK w poniedziałek odpowiadali m.in. poprzez media społecznościowe na uwagi pasażerów dotyczące m.in. elektronicznych biletów jednorazowych.

Pasażerowie zwracali uwagę np. na złożoność taryf, skomplikowaną obsługę kart w pojazdach (w części przypadków na kasownikach trzeba wybierać rodzaj kupowanego biletu, często wymagana jest rejestracja wyjścia z pojazdu), a także na częste problemy z działaniem kasowników (KZK GOP odpowiada, że zgłasza na bieżąco takie przypadki do usunięcia wykonawcy systemu).

Już wcześniej ŚKUP zyskała też możliwość płatności nią za parkowanie w niektórych miastach konurbacji katowickiej.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland i BRE Banku (obecnie mBank) 9 stycznia 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Urząd marszałkowski woj. śląskiego, który zarządza środkami unijnymi m.in. na ten projekt, aneksował terminy jego zakończenia; KZK GOP zapowiadał kary dla wykonawcy.

Pierwotnie szacowana wartość projektu to 189,6 mln zł (wdrożenie systemu i utrzymanie go przez 65 miesięcy). Dofinansowaniem z UE objęte jest samo wdrożenie systemu (szacunkowo 149,3 mln zł). Założona kwota unijnego wsparcia ze środków regionalnego programu operacyjnego na lata 2007-2013 to 97,8 mln zł. Według KZK GOP ostateczny koszt może być nieco niższy od tych wartości.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU